جدیدترین مطالب در حوزه جراحی مغز و اعصاب را در این سایت دنبال کنید

  • Info@dreshraghi.com
  • 025-32903747

داخل اتاق عمل

وقتی قرار است به دلیل انجام عمل جراحی در اتاق های عمل بیمارستان بیهوش شویم دغدغه یک بیهوشی ایمن و بی خطر را داریم نگرانی از اینکه ممکن است بیهوش شویم و دیگر به هوش نیایم و یا اینکه در زمان بیهوشی چه خطراتی ممکن است ما را تهدید کند، لذا خیلی ها از بیهوشی می ترسند و به همین علت از جراحی گریزان هستند. ریشۀ این  نگرانیها احتمالاً به گذشته برمی گردد. زیرا در گذشته ای نه چندان دور از داروهای بیهوشی با ضریب خطر بالاتر استفاده می شد که عوارضی به دنبال داشت. اما با پیشرفت علم پزشکی و دستاوردهای چشمگیری که در عرصه بی هوشی حاصل شده، آن داروها در حال حاضر از رده خارج شده‌اند. امروزه نسل جدیدی از داروهای بیهوشی در دسترس است که ایمنی فوق‌العاده ای دارند.

بیهوشی های مدرن بسیار بی خطر هستند و در صورتی که بیماری شناخته شده ای وجود نداشته باشد، احتمال ایجاد عارضه و مشکل در آن نزدیک صفر است.

بیهوشی ایمن و بی خطر

علاوه بر داروهای کم‌عارضه و پیشرفته، امروزه با وجود دستگاه‌های نمایشگر متعددی که علائم حیاتی بیماران را لحظه به لحظه در حین عمل نمایش می‌دهند و پزشکان و پرسنل مجربی که بیماران را حین بیهوشی به طور مداوم تحت نظر قرار می‌دهند، بیهوشی دیگر عملی کاملا ایمن و بی خطر به شمار می آید.

به اتاق عمل خوش آمدید!

قبل از شروع عمل جراحی، از شما خواسته می شود روی تخت دراز بکشید. سپس متخصص بی هوشی بالای سرتان آمده و شرح حال مختصری از شما می گیرد. قبل از بیهوشی پزشک معالج را بالای سرتان می بینید تا دوباره در مورد مطالب  مورد نظرتان با او صحبت کنید.

تزریق داروی بیهوشی

در ابتدا یک سوزن پلاستیکی نرم و باریک به کمک سوزن فلزی درون رگ شما وارد می شود. سوزن فلزی سپس خارج شده و لوله پلاستیکی ظریف که به یک دریچه یک طرفه مجهز است درون رگ باقی می ماند. این دریچه یک طرفه از بیرون آمدن خون از رگ و یا برگشت مایع تزریقی ممانعت می کند. ورود سوزن به داخل پوست دست یا ساعد کمی دردناک است.

اما بعد از خروج سوزن از درون لوله پلاستیکی آنچه در درون رگ باقی میماند دردی نخواهد داشت.

به این ترتیب قبل از عمل، در طول عمل یا حتی بعد از عمل، هر گونه سرم یا مایع دیگری که برای شما لازم است بدون نیاز به رگ گیری مجدد، به بدن شما تزریق می شود. داروهای بیهوشی، داروهای ضد درد، داروهای شل کننده عضلانی، داروهای آرامبخش، آنتی بیوتیک، سرم و حتی در صورت لزوم (اما به ندرت) خون از جمله مایعاتی هستند که ممکن است بسته به علائم حیاتی بدن از طریق این مجرای باریک به رگ وارد شوند. این لوله پلاستیکی توسط نوار چسب، محکم به پوست چسبیده میشود تا از رگ بیرون نیاید.

قبل از تزریق داروی بی هوشی، یک ماسک اکسیژن روی بینی و دهان شما قرار داده می شود تا چند ثانیه ای تنفس کنید و اکسیژن خونتان تا حدی بالا رود.

چند دقیقه بعد از اینکه داروی بی هوشی وارد بدنتان شد، کم کم به خواب عمیقی فرو می روید که با خواب معمولی تفاوت های زیادی دارد. خواب طبیعی با یک صدای بلند، یک ضربه یا یک عامل تحریک کننده می پرد اما وقتی شما بی هوش هستید هیچ دردی را احساس نمی کنید، هیچ صدایی را نمی شنوید و هیچ چیز شما را بیدار نمی کند. این بی هوشی و بی دردی تا زمانی که داروهای بی هوشی به شما تزریق می شوند باقی خواهد بود.

داروهای بیهوشی پیشرفته به تدریج و با دستگاه وارد بدن بیمار می شوند. بنابراین مدت بیهوشی بیمار کاملا تحت کنترل است.

تنفس هنگام بیهوشی

در هنگام بی هوشی ماهیچه های شما توان باز نگه داشتن مجاری تنفسی را ندارند و اختیار نفس کشیدن تان دست خودتان نیست. به همین علت قبل از شروع عمل جراحی، یک لوله پلاستیکی نرم به آرامی وارد نای گردیده و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل می شود تا اکسیژن مورد نیاز بدن به صورت کنترل شده ای فراهم گردد.

پایش علائم حیاتی بیمار هنگام بیهوشی

هنگامی که شما بی هوش هستید یک گیره فلزی به یکی از انگشتان دست یا پایتان وصل است که اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. بازوبند فشار خون آماده روی بازوهایتان قرار گرفته و هر چند دقیقه یکبار در حین جراحی فشار خونتان اندازه گیری می شود. چسبهای خاصی روی قفسه سینه قرار می گیرند که به دستگاه مانیتور نوار قلبی متصل است و نوار قلب شما را در طول عمل به جراح نشان می دهد. علاوه بر اینها، دمای بدن، ضربان قلب، سرعت تنفس، میزان دی اکسید کربن بازدمی و فعالیت های مغز با استفاده از دستگاه های پیشرفته اتاق عمل به دقت توسط تیم بی هوشی و جراحی مورد پایش قرا می گیرند و در صفحات نمایشگر لحظه به لحظه نمایش داده شده و ثبت می گردند.

ریکاوری - به هوش آمدن

وقتی که به هوش می آیید در اتاق ریکاوری یا احیا هستید. سرم به شما وصل است. در این اتاق حدود یک ساعت تحت نظر قرار می گیرید تا به طور کامل به هوش آیید. معمولا گلودرد خفیفی شبیه آنچه در هنگام سرماخوردگی احتمالا تجربه کرده اید در این مرحله احساس می کنید که به علت وجود لوله پلاستیکی در گلو هنگام جراحی است. این درد خفیف معمولا ظرف چند ساعت و یا نهایتا ظرف یکی دو روز برطرف می شود.

موقع به هوش آمدن تمایل دارید از جایتان بلند شوید اما بهتر است دراز بکشید و روی تخت بخوابید.

پس از عادی شدن شرایط بر حسب نظر پزشک معالج، پزشک بیهوشی و یا مشاوره های قبل از عمل به بخشی که قبلا بستری بوده اید یا  ICU یا  CCU منتقل خواهید شد.

دیدگاه در"داخل اتاق عمل"

  1. تاجیک

    سلام من یه بار برو تو اتاق عمل سزارین تنگی نفس شدیییید ناگهانی داشتم ایادوباره تواتاق عمل این مشکل پیش میاد

    • ارش

      نه ممکنه اتفاق نیافته و ممکنه اتفاق بیافته بستگی به شرایط عمل و بیهوشی داره

  2. مریم

    توکل برخدا 😢

  3. Medi

    سلام من ۳۵ بار جراحی شدم تو اتاق عمل هر بار هم بیهوش شدم بعد ریکاوری ی جوری درد داشتم ک برابر بود با درد کل دنیا

  4. شیرین

    سلام.
    من یبار چند سال پیش به دلیل گرفتگی عضلات کمر،به کلینیک مراجعه کردم و آمپول شل کننده عضلات برام تزریق کردن.و به محض بلند شدن،حالم بد شد.فک کنم افت فشار گرفتم.که برام آب قند آوردن و خودشونم ترسیدن.
    الان میخام جراحی بینی انجام بدم.احتمالش هست به شل کننده هایی که داخل اتاق عمل میزنن،واکنش شدیدتری نشون بدم؟
    اینم بگم وقتی ۱۱ ساله بودم یه جراحی سخت۶ساعته داشتم.الان۳۴سالمه.
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

  5. امیرعلی

    اصلا نترسید اگه دکتر خوب باشه

  6. مینا

    دقیقا توضیحاتتونو خوندم لحظه به لحظه ی اتاق عمل برام زنده شد،سه روز پیش بیهوش شدم،برام سوال بود چرا گلوم ملتهبه،تازه فهمیدم لوله رد کردن🙈ممنون از اطلاعات خوبتون

  7. سمانه

    من سه روز پیش تو سن ۴۲ سالگی یک عمل لاپاراسکوپی انجام دادم و بعد از عمل احساس کردم گلوم زخم و ملتهب شده و برام سوال پیش اومده بود که چرا اینطور شده سرچ‌کردم مطالبی که گذاشتید رو خوندم.
    ممنون عالی بود 👌🏼🙏🏻

دیدگاه خود را بنویسید