پس از جراحی لیزر

دستورات پس از عمل جراحی دیسک کمری با لیزر پلاسما

1- بیماران ۳-۲ ساعت پس از عمل جراحی از بیمارستان مرخص شده و از این زمان مصرف مواد غذایی و راه رفتن بلامانع است.

۲- پس از عمل جراحی استفاده از کمربند طبی بدون فنر به مدت چند روز توصیه میشود.

۳- پس از ۴۸ ساعت از عمل جراحی انجام استحمام بلامانع است. توجه داشته باشید پس از حمام حتما کمر خود را خوب خشک کرده و آن را با کمربند ببندید.

۴- توجه داشته باشید در دو هفته اول پس از عمل بهتر است از توالت فرنگی استفاده کرده و از زور زدن بی مورد اجتناب نمایید.

۵- معمولا استراحت دو تا سه هفته در منزل بعد از عمل جراحی کافی است. در این مدت نیاز به استراحت مطلق نبوده و بیمار میتواند برای دستشویی رفتن از جا بلند شود. توجه کنید تا حد امکان از خم شدن پرهیز کنید. در بعضی موارد ممکن است پس از عمل کمر درد شدید وجود داشته باشد که که علت آن ورم کردن محل لیزر می باشد و غیر عادی نیست، اکثرا تا چهارهفته بهبودی خواهد یافت.

۶- بهبودی درد بیماران معمولا در حین عمل جراحی شروع و تا پایان هفته اول معمولا اکثر بیماران احسای بهبودی بیش از ۵۰ درصد دارند . در اغلب موارد بهبودی کامل تا ۳ ماه طول خواهد کشید. اگر بیماری تا سه ماه پس از عمل جراحی بهبودی لازم را نداشته باشد احتمالا نیازمند عمل جراحی باز خواهد بود. توجه داشته باشید بهبودی درد بیمار با عمل پلاسما اغلب در طول سه ماه اول بصورت رفت و برگشتی خواهد بود. بدین معنی که بیمار ممکن است پس از بهبودی کامل چند روزه مجدد درد برای مدت کوتاهی عود و مجدد برطرف گردد.

۷- ورزش های پس از عمل :

بیمار از روز بعد از عمل میتواند ورزش های خوابیده انجام دهد.

بیمار درحالیکه طاق باز روی زمین خوابیده است پا ها را به داخل شکم آورده سپس صاف میکند. سپس پاها را بطور عمودی بالا می آورد و در نهایت حرکات دوچرخه پا انجام میدهد.این حرکات را در صورت توان و عدم وجود درد به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه یک تا سه بار در روز انجام میدهد.

۸- مصرف داروهای پس از عمل :

الف: مصرف مسکن بر اساس شدت و میزان درد پس از عمل لازم است.در صورت درد خفیف ممکن است نیازی به مصرف مسکن نباشد. ولی در صورت شدت درد ابتدا شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ میلیگرم یک تا دو بار در روز و سپس کپسول سلکسیب ۲۰۰ میلیگرم یکبار در روز لازم است مصرف گردد. درد صورتی که درد بیمار شدید باشد و به این درمان ها پاسخ ندهد امپول متوکاربامول روزی یک عدد و امپول دگزامتازون نیز روزی یک عدد به مدت سه روز در صورت لزوم میتواند ادامه یابد.

ب: آنتی بیوتیک : قرص سفیکسیم ۴۰۰ میلیگرم روزی یک عدد به مدت 10 روز توصیه میشود.

۹- در طول شش ماه اول بعد از عمل از هرگونه فعالیت سنگین اجتناب نمایید.

۱۰- معمولا بعد از ماه اول عمل انجام رانندگی به میزان معقول در صورت تحمل بیمار بلامانع است.

۱۱- میزان راه رفتن بیمار پس از عمل بستگی به بروز درد دارد. درصورتی که درد وجود نداشته باشد راه رفتن بلامانع است .

۱۲- آرامش روحی و اطمینان به بهبودی در نتیجه عمل تاثیر قطعی دارد.

۱۳- انجام فیزیوتراپی و استفاده از استخر معمولا از یکماه بعد از عمل بلامانع است.

۱۴- رژیم غذایی معمولا تاثیری در بهبودی ندارد ولی بسیاری از بیماران اظهار میدارند با مصرف غذاهای گرم احساس بهبودی بیشتری دارند

مسایل شایع

زخم و پانسمان

در این روش زخم یا محل بخیه، وجود ندارد و فقط در محل ورود سوزن چسب ساده چسبانده می­شود که روز بعد از عمل بیمار آن را در آورده و دیگر نیاز به چسب زدن یا پانسمان خاصی نیست.

حرکت

بیمار باید بداند حداقل ۴ هفته ترمیم کامل کلیه قسمتهایی که در حین عمل در مسیر عبور سوزن قرار گرفتند (از جمله عضله، لیگامان، استخوان، پوست، عروق و اعصاب) زمان می برد. ( درست است این نوع اعمال بدون برش جراحی انجام میشود و دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد ولی مانند عمل باز بیمار باید مراقب بوده و از انجام حرکات آسیب رسان و بلند کردن اجسام تا مدتی خودداری کند)

نکته مهم: سه روز اول جهت ترمیم و جلوگیری از گرفتگی و اسپاسم­های عضلانی مفید است بنابراین بیمار باید سه روز استراحت نسبی در منزل داشته باشد یعنی فقط میتواند جهت دفع ادرار یا مدفوع از جای خود برخیزد و به دستشویی برود، در غیر این صورت باید استراحت داشته و توصیه به این است که دراز کشیده و از انجام حرکات چرخشی، خم و راست شدن تا سه ماه جدا بپرهیزد.

نشستن، درازکشیدن، ایستادن و راه رفتن بعد از روز سوم عمل بلامانع هستند. بالا رفتن از پله به صورت یکی یکی ممکن است ولی بهتر است ابتدا با نظارت پزشک یا همراه بیمار باشد.

بیماران باید دقت کنند: از انجام حرکات تکراری و ناگهانی مانند خم شدن و راست شدن، حرکات چرخشی، بالارفتن از نردبان و بشین پا شو تا سه ماه جدا بپرهیزند.

بیماران باید دقت کنند: از بلند کردن اجسام سنگین تر از 5/3 کیلوگرم تا 5/1 ماه جدا اجتناب کنند. بلند کردن اجسام از روی زمین بدون خم کردن کمر و فقط با خم کردن زانو بوده و اجسام را نزدیک تنه خود قرار دهید.

استحمام

روز بعد از ترخیص بیمار می تواند به حمام برود، در یک ماه اول نباید از وان استفاده کنید.

بریس یا ارتوز

استفاده از کمربند، گردنبند و یا پشت بند(بسته به محل عمل) معمولا یک هفته بطور شبانه روزی توصیه می شود. سپس آنرا در هنگام خواب و یا استراحت بردارید. و فقط در هنگام رانندگی یا فعالیت ببندید.

ورزش و تمرین

بهترین نوع ورزش، ورزش های ترکیبی هستند یعنی ترکیبی از چند حرکت و ورزش مختلف  و نه   انجام حرکات تکراری و ناگهانیبه طوریکه در ۳ ماه اول بسته به نظر پزشک و نوع عمل باید فق ورزشهایسبک انجام دهید (البته قبل از انجام ورزشها با پزشک خود هماهنگ کنید).

در کل ورزش­های تقویتی و کششی اندام ها، و نیز ورزش­هایی مانند پیاده روی(از پایان هفته اول افزایش تدریجی زمان پیاده روی تا سی دقیقه در روز ( شروع از ۱۵ دقیقه در روز )) روی سطح صاف و غیرشیبدار و آب درمانی(استخر) بسیار مفید و بی خطر هستند.( کلیه ورزش ها باید با نظر پزشک متخصص انجام شود تا از میزان تاثیر پذیری درمان کاسته نشود).

ورزشهای یا حرکات ممنوع:

دراز نشست، پریدن، شیرجه زدن، لگد زدن و حرکات چرخشی، خم و راست شدن، دوچرخه متحرک و ثابت، تردمیل(مخصوصا تردمیلهای غیر استاندارد) و در یک تا سه ماه اول بسیار مضر هستند و باید از انجام آنها اجتناب کرد، مگر با اجازه پزشک متخصص.

بیماران باید دقت کنند بروز درد به دنبال ورزش، نشانه تحریک پذیری عضلات و اعصاب کمر بوده و  یا تمرینات ورزشی با تکنیک اشتباهی انجام میشود، در اینصورت از انجام ورزشها و تمرینات خودداری کرده و با پزشکتان در تماس باشید.

در صورت رعایت موارد فوق در سه ماهه اول، انتظار داریم بیمار، بعد از این مدت(بعد از سه ماه) فعالیت های روزمره خود را بدون درد انجام داده، و توانیی این را داشته باشد که بدون درد ۹ کیلوگرم را به آسانی بردارد و مسافت ۳ کیلومتر را در عرض ۳۰ دقیقه پیاده روی کند.

تغذیه

چون در این عمل آسیب بافتی حداقل است نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست اما دریافت غذاهای سرشار از پروتئین و ویتامین ها (مخصوصا ویتامین دی) و املاح(کلسیم) در کنار اصلاح کم خونی  و فقر آهن مفید است.

رانندگی

رانندگی از هفته چهارم به بعد مانعی ندارد مگر اینکه در زمان استفاده از پدال گاز ویا کلاژ  دچار درد شود. اصولا در حین رانندگی به ستون فقرات و دیسکهای شما ضربات ریز اما نامحسوسی وارد میشود که بسیار مضر است متاسفانه اکثر خودروهای وطنی صندلی استانداردی ندارند بنابراین بیمار باید توجه داشته باشد تا از نشستن طولانی مدت در ماشین خودداری ورزد و در هنگام رانندگی حتما به پشتی صندلی اتومبیل تکیه دهد. توصیه می شود هر نیم تا یکساعت رانندگی یا سوارشدن در اتومبیل به عنوان مسافر از ماشین بیرون بیاید و چند دقیقه ای پیاده راه برود. حتی اگر خود بیمار رانندگی نمیکند و به عنوان مسافر در اتومبیل می نشیند باید شرایط گفته شده را به دقت رعایت کند.

خوابیدن

در یک مطالعه­ اسپانیایی افرادی با کمردرد که روی تشک با سفتی متوسط خوابیدند، نسبت به کسانی که بر روی تشک سفت می خوابیدند، کمتر به کمرشان صدمه وارد شده و بهتر قادر به حرکت بوده­ اند. بنابراین تجویز تشک با درجه­ سفتی یکسان برای همه صحیح نیست. انتخاب سفتی تشک بستگی به عادت خواب شما دارد. تشک نامناسب موجب ایجاد درد کمر می­ شود. بهترین تشک، تشکی است که شما در آن راحت باشید.

در مجموع باید گفت روی تشک خیلی نرم نخوابید. سعی کنید به پهلو بخوابید،بالشتکی بین زانوهایتان قرار دهید و ستون فقراتتان را صاف و بدون هیچ چرخشی قرار دهید. اگر می خواهید به پشت بخوابید زیر زانوهایتان بالشت بگذارید. مطمئن شوید که بر روی تشک راحت می خوابید.

نشستن

تا یکماه پس از عمل باید از نشستن طولانی مدت بیشتر از نیمساعت خودداری کرد و بعد از این مدت چند دقیقه راه بروید یا بصورت طاقباز دراز بکشید. هنگام نشستن حتما باید تکیه دهید تا به ستون فقرات و دیسکهای بین مهره ای فشار مضاعف وارد نشود.

داروها

شاید نیاز باشد تا سه ماه داروهای خاصی که توسط پزشکتان تجویز شده و خاصیت ترمیم کنندگی دارند استفاده نمایید.

ویزیت مجدد

بعد از عمل جراحی، بیمار باید دوهفته بعد توسط جراح ویزیت شود، شاید نیاز به ویزیتهای مکرر تا ۳ ماه داشته باشند.

سیگار کشیدن

در ۶ ماه اول به علت اهمیت استخوان سازی و غضروف سازی در محل عمل، بیمار نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرد (یعنی نه خودش سیگار بکشد و نه در معرض دود سیگار اطرافیان باشد). چون سیگار یکی از علل مهم کاهش تراکم استخوان و تضعیف دیواره دیسک است.

تغییرات وزن

اکثر اوقات افزایش وزن به علت کم تحرکی و دریافت کالری بیش از حد و  دریافت داروهای تجویزی  رخ می دهند که با برنامه ریزی درست تغذیه ای و تحرک باید از آن اجتناب شود چون افزایش وزن موجب فشار بیشتر به دیسکها شده و  نتیجه عمل را از حالت بهینه دور می سازد و نیز در روند ترمیم  تاخیر ایجاد می کند. در بیماران چاق هستند، باید بعد از عمل برنامه ورزشی و غذایی مناسبی داشته باشند.

فعالیتهای ورزشی حرفه ای:

در صورت عدم مشکل بیمار شش ماه بعد از عمل میتواند ورزش در سطح حرفه ای انجام دهد.

بیماران باید دقت کنند: ممکن است در روزهای بعد از عمل دیسک کمر، دردهایی مشابه با دردهای قبل از عمل دیسک حس کنید. اگر این دردها مداوم نیستند، نگران این دردها نباشید. اکثر این دردهای گه گاهی ممکن است تا سه ماه بطور گذرا بوجود بیاید که علل مختلفی دارد از جمله اسپاسمهای عضلانی یا روند بهبودی ناشی از جمع شدن دیسک.

دیدگاه در"پس از جراحی لیزر"

1. مهدی حقیقی

عنوان مطلب هزینه عمل بود که هیچ صحبتی از هزینه نشد و هیچ آدرس یا شماره تلفنی هم نبود‌. خب اگر بخواهیم وقت بگیریم چکار باید بکنیم؟

2. پیمان

منم عمل لیزر دیسک کمر کردم تهران
    دکتر سید سعید اعتمادی عملم کرد. و کارم سنگینه چون در یگان ویژه سپاه هستم.اینو مفهمیدم که معیار سنگین بودن کاری توسط خود بدن مشخص میشه.یعنی زمانی که احساس درد کردید بدونید داره فشار میاره و نباید ادامه بدید

3. پیمان