جدیدترین مطالب در حوزه جراحی مغز و اعصاب را در این سایت دنبال کنید

  • Info@dreshraghi.com
  • 025-32903747

پس از جراحی گردن

شما حین جراحی گردن چه مراحلی را می گذرانید؟

به طور کلی عمل جراحی حدود 1/5 تا 4 ساعت بر اساس وسعت عمل شما طول خواهد کشید و به این زمان باید یک تا دو ساعت زمان لازم برای بیهوش کردن و به هوش آمدن را اضافه کرد.

آماده کردن بیمار

در این مرحله پزشک بیهوشی از شما می‌خواهد که به پشت روی میز جراحی دراز بکشید تا بتواند فرایند بیهوش شدن شما را انجام دهد. پس از آنکه شما به خواب رفتید و بیهوش شدید گردن شما تمیز شده و برای جراحی آماده می‌شود.

ایجاد برش در گردن

پزشک یک برش کوچک را در قسمت راست یا چپ گردن شما ایجاد می‌کند و با کنار زدن عضلات گردن و جمع کردن نای، مری و شریان‌ها یک حفره را در به درون ستون فقرات در ناحیه گردن ایجاد می‌کند. در نهایت نیز عضلاتی که از قسمت جلوی ستون فقرات محافظت می‌کنند برداشته شده و کنار زده می‌‌شوند تا پزشک بتواند به خوبی دیسک و مهره استخوانی را مشاهده کند.

مشخص کردن دیسک آسیب دیده

جراح با استفاده از دستگاه رادیولوژی حین عمل محل دقیق دیسک و مهره آسیب دیده را مشخص می نماید. استخوان‌های مهره در قسمت زیر و بالای دیسک آسیب دیده به کمک دستگاه مخصوص جدا می‌شوند.

خارج کردن دیسک

پزشک لایه خارجی دیسک را برش می‌زنند و به کمک تعدادی از وسایل مخصوص جراحی حدود دو سوم از دیسک را خارج می‌نماید و سپس به کمک یک میکروسکوپ جراحی با دقت موضع مورد نظر را بررسی می‌‌کند تا بتواند بقایای دیسک را نیز خارج نماید. رباط‌هایی که در قسمت پشت مهره قرار دارند برداشته می‌شوند تا پزشک بتواند به کانال نخاعی دسترسی پیدا کرده و بقایای دیسک که به اعصاب ستون فقرات فشار وارد می‌کند را خارج کند.

رفع فشار از روی اعصاب 

در این مرحله پزشک اقدام به رفع زائده‌های استخوانی که به ریشه عصب فشار وارد می‌کنند می‌نماید. پزشک به کمک دریل مخصوص جراحی اقدام به بزرگ کردن سوراخی می‌‌کند که اعصاب نخاعی از آن خارج می‌شوند به این روش فورامینوتومی‌ گفته می‌‌شود که فضای بیشتری را برای اعصاب مهیا می‌کند.

جایگزین کردن دیسک مصنوعی

در این مرحله پزشک یک دیسک مصنوعی را که از مواد سنتتیک (مصنوعی) ساخته شده درون فضای خالی دیسک قرار می‌دهد. داخل دیسک مصنوعی از استخوان یا مواد سنتتیک پر می شود تا پس از چند ماه مهره های بالا و پایین دیسک به هم چسبانده شوند. نهایتا پزشک اقدام به بخیه زدن عضلات و پوست خواهد کرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک گردن

توجه به نکات زیر نقش مهمی را در بهبودی هرچه سریعتر بعد از جراحی دیسک گردن را می‌کند:

توصیه‌های عمومی پس از جراحی دیسک گردن

باید پس از عمل جراحی از گردن خود به خوبی مراقبت کنید تا ریسک بروز عوارض پس از جراحی به حداقل برسد و میزان موفقیت جراحی افزایش پیدا کند. ایجاد تعادل بین دوران استراحت و عدم فعالیت و شروع مجدد فعالیت جسمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. نداشتن فعالیت جسمانی همانند فعالیت بیش از حد برای شما خطرناک خواهد بود.

دراز کشیدن

پزشک به شما توصیه می‌‌کند که پس از جراحی به خوبی از گردن خود محافظت کنید به همین دلیل بهتر است از یک بالش یا دو عدد بالش نرم استفاده نمایید. شما می‌توانید در رختخواب به راحتی حرکت کنید و به پهلو بچرخید این کار به شما برای تسهیل بلند شدن و خوابیدن کمک خواهد کرد اما به خاطر داشته باشید که باید تا حد امکان از میزان فشاری که در هنگام دراز کشیدن و بلند شدن به گردن شما وارد می‌شود بکاهید. برای بلند شدن از تخت بهتر است به پهلو چرخید و پای خود را از لبه تخت آویزان کرده و سپس دست‌های خود را به سمت بالا هدایت کنید و قبل از بلند شدن کامل کمی روی تخت بنشینید.

نشستن 

بهتر است پس از جراحی دیسک گردن به صورت صاف روی صندلی بنشینید و به کمک محافظ سر، از گردن خود مراقبت کنید. همواره به خاطر داشته باشید که باید در وضعیت مناسب قرار بگیرید، باید از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کرده زیرا این وضعیت می‌‌تواند باعث سفت شدن گردن و تغییر حالت بدن شود. از نشستن روی صندلی بسیار نرم خودداری کنید زیرا در این حالت بدن شما جمع خواهد شد و چانه شما به سمت قفسه سینه هدایت می‌‌شود و فشار بیشتری را به گردن وارد می‌کند. بهتر است یک حوله را لوله کرده و آن را در گودی قسمت پایین کمر خود قرار دهید تا از کمر شما مراقبت کند و بدن شما در حالت مناسبی قرار بگیرد.

راه رفتن

معمولا تا چند روز پس از جراحی گردن تکان دادن آن باعث بروز درد زیادی خواهد شد که در ابتدا شدت درد بسیار زیاد است اما به تدریج بهبود پیدا می‌‌کند. در این دوران باید سعی کنید قدم‌های کوچک بردارید تا از سفت شدن بیش از حد عضلات جلوگیری شود. پس از آنکه از بیمارستان مرخص شدید سعی کنید مسافتی که در طول روز راه می‌روید را افزایش دهید و همیشه حالت مناسب بدن خود را برای راه رفتن حفظ نمایید.

رعایت بهداشت فردی

دوش گرفتن در روزهای اول پس از جراحی به ویژه شستن موها بسیار سودمند است اما باید کاملا احتیاط کنید که از خم شدن سر به مدت طولانی به سمت جلو خودداری نمایید. در روزهای اول پس از جراحی بهتر است محل زخم در هنگام دوش گرفتن خشک باشد و از خیس شدن گردن جلوگیری گردد. شما می‌‌توانید از پرستار خود در خصوص این مسئله سوال بپرسید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

کنترل درد

پس از جراحی گردن احتمال بروز درد و ناراحتی در دوران بهبود وجود دارد به همین دلیل بهتر است برای کاهش درد با پزشک خود مشورت کنید تا داروی مسکن مناسبی را برای شما تجویز کند تا بتوانید به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

رانندگی کردن

اقلا تا دو ماه پس از جراحی گردن از رانندگی بپرهیزید. همیشه اطمینان حاصل کنید که در هنگام رانندگی کردن بدن شما در حالت مناسبی قرار دارد. از رانندگی کردن در مسافت‌های طولانی خودداری کنید مگر آن که در فواصل زمانی منظم توقف کرده و کمی استراحت نمایید و در این دوران از ماشین خود پیاده شوید کمی در اطراف قدم بزنید و به انجام تمرینات کششی بپردازید.

برداشتن اجسام سنگین

از برداشتن اجسام سنگین و نگه داشتن آنها با دست خود در حالی که فاصله دست و بدن شما زیاد است خودداری کنید. همیشه از یک روش صحیح برای برداشتن اشیا استفاده نمایید و به جای آن که از ناحیه کمر خم شوید سعی کنید از قسمت زانو خم شده و شی مورد نظر خود را بردارید. از خم شدن، چرخیدن یا حرکات عقب و جلو خودداری نمایید.

استفاده از گردنبند

معمولا پس از جراحی پزشک برای شما یک عدد گردنبند سفت تجویز میکند که نقش گچ گیری را ایفا میکند تا فیوژن ( جوش خوردن) دیسک مصنوعی و مهره های بالا و پایین بصورت کامل و موفق انجام شود. این گردنبند باید در همه ساعات بسته باشد و تنها برای دوش گرفتن یا وضو آن را از گردن خود باز کنید. در صورت بروز خستگی در شرایط کنترل شده میتوان حدود نیم ساعت چند بار در روز گردنبند را باز کرد تا گردن استراحت کند. بریس سفت محافظت بیشتری از گردن به عمل می‌آورد و معمولا باید حدود دو ماه از آن استفاده نمایید. بریس نرم فقط با هدف ایجاد راحتی بیشتر و پس از گردنبند سفت و به مدت یک تا دو ماه تجویز می‌‌شود. گاهی اوقات شرایط بیمار به نحوی است که باید به مدت طولانی گردن او ثابت و بدون حرکت بماند که در این شرایط پزشک با شما صحبت خواهد کرد.

ورزشهای پس از جراحی جهت تقویت گردن

این حرکات به تقویت عضلات و کاهش درد و تورم آنها کمک می کند. همچنین نتیجه جراحی شما را بهبود میبخشد. ورزشهای زیر را یک یا دو روز پس از جراحی و با فشار آوردن مختصر که بتدریج افزایش می یابد شروع کنید. در هر مرحله که ورزش ایجاد درد کرد از ادامه آن بپرهیزید.

در صورتیکه قبل از عمل پنجه دستها در چنگ کردن ضعف داشته اند، تا یکماه هر چند بار که توانستید یک توپ تهیه شده از خمیر بازی کودکان به اندازه پرتقال را ورز دهید.

هر کدام از ورزشهای زیر را روزی دوبار و هر بار 20 مرتبه تکرار کنید. موکداً پیشنهاد می شود برای همیشه ورزشهای تقویت گردن و شانه را بصورت منظم انجام دهید تا از برگشت درد پرهیز شود.

شانه ها را در حالیکه در حالت عادی است به عقب فشار دهید و به هم نزدیک کنید. دقت کنید در این حرکت شانه ها را بالا نبرید. در وضعیت نهایت کشش 10 ثانیه نگه دارید.

در حالت نشسته و بعد از باز کردن گردنبند شانه ها را بالا آورده و با حرکت چرخشی روبه جلو و عقب پایین ببرید.

یک دست را در عرض سینه نگه دارید و با دست دیگر آنرا به سینه فشار دهید. در وضعیت نهایت کشش 10 ثانیه نگه دارید.

سه حرکت زیر را یک تا دوهفته پس از جراحی چند روز اول بدون وزنه و سپس با وزنه های بسیار سبک در طول روز انجام دهید.

از فشار آوردن جداً پرهیز کنید و در صورت ایجاد درد غیر عادی حرکت را متوقف کنید.

حرکات چرخشی بازو

برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:

  • روی یک صندلی بنشینید یا سرپا بایستید و بازوهای خود را در دو طرف بدن قرار دهید به نحوی که کف دست‌های شما به سمت جلو قرار داشته باشد و انگشت اشاره شما رو به سقف باشد.
  • بازوهای خود را به طرف بالا هدایت کنید و آنها را به سمت عقب بچرخانید.
  • به نقطه شروع برگردید.
  • ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید.

منقبض کردن شانه و بازو

برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:

  • روی یک صندلی بنشینید یا آنکه سرپا بایستید و بازوهای خود را مقابل بدن‌تان قرار دهید به نحوی که انگشت شست شما به سمت بالا قرار داشته باشد.
  • بازوهای خود را به سمت بیرون حرکت دهید و در همین حالت سعی کنید که کتف خود را به هم فشار دهید.
  • به نقطه شروع برگردید.
  • ده بار انجام این تمرین بپردازید.

کشش قفسه سینه با استفاده از چهارچوب در

برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:

  • در آستانه در قرار بگیرید.
  • دست و ساعد خود را تا سطح شانه بالا بیاورید و در دو طرف چهارچوب در قرار دهید.
  • به آرامی به سمت جلو خم شوید تا بتوانید کشش خفیف قفسه سینه و کشش قسمت جلوی شانه خود را احساس کنید. در هنگام انجام این تمرین کمر خود را صاف نگه دارید تا شانه و گردن شما کاملا در حالت مناسب قرار بگیرد.
  • حدود ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • به نقطه شروع برگردید.

۵ بار به تکرار این تمرین بپردازید.

سخن پایانی در مورد ورزش پس از جراحی گردن

انجام دادن تمرینات ورزشی پس از جراحی گردن می‌‌تواند به بهبود هرچه بهتر آن کمک کند. در صورتی که قصد دارید به انجام تمرینات ورزشی بپردازید نکات مهم زیر را حتما رعایت کنید:

  • به طور طبیعی نفس بکشید و از از حبس کردن نفس خود در حین ورزش کردن خودداری کنید.
  • تمرینات ورزشی را به آرامی و آهستگی انجام دهید و از انجام دادن حرکات سریع خودداری نمایید.
  • می‌توانید حرکات خود را در آینه بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در وضعیت مناسبی قرار دارید.
  • از انجام دادن هر گونه تمرینی که باعث بروز درد، تهوع، سرگیجه، تورم یا ناراحتی می‌‌شود خودداری کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالات شایع پس از جراحی گردن

بهبود زخم جراحی چه مدت طول میکشد؟

متوسط زمان لازم حدودا دو هفته از زمان جراحی میباشد که بستگی به سلامت عمومی بیماران، وضعیت تغذیه و ابتلا به بیماریهای دیگر مخصوصا دیابت دارد که ممکن است روند بهبودی زخم را طولانی کند. در این میان، مصرف سیگار روند ترمیم بافتی، چه استخوان و چه بافتهای نرم را به شدت مختل میکند و پرهیز از آن در هفته‌های بعد از عمل بسیار حیاتی است. معمولا از بخیه های قابل جذب برای راحتی بیمار استفاده میشود اما اگر به هر دلیل جراح شما بخیه غیر قابل جذب را بکار برند، معمولا بعد از ده روز تا دو هفته و اطمینان از جوش خوردن زخم بخیه ها کشیده میشوند.

چه مواردی را برای مراقبت از زخم باید رعایت کرد؟

دو هفته اول پس از جراحی مهمترین زمان برای مراقبت از زخم است که معمولا مدت زمان لازم برای نگه داشتن بخیه های زخم در مورد بخیه های غیرجذبی میباشد. بنابراین زخم جراحی را تمیز و پاکیزه نگاه دارید روزانه آنرا پاسمان استریل کنید و تغذیه ی مناسب داشته باشید. شما میتوانید برای پانسمان از بتادین استفاده کنید اما بهتر است پس از آغشته کردن زخم به بتادین، مجددا آن را با گاز خشک کرده و با گاز استریل خشک و چسب زخم بپوشانید. پانسمانهای ضد آب هم که امروزه به راحتی در داروخانه ها در دسترس هستند جایگزین ساده و مناسبی برای گاز خشک و چسب جهت پوشاندن زخم میباشند و به بیمار اجازه استحمام با خیال راحت از عدم آلودگی زخم را میدهند. اگر جراحتان استفاده از گردن بند را برای مدتی به شما توصیه کرده، سعی کنید از خیس شدن زخم و پانسمان در زیر آن در اثر تعریق پیشگیری کنید. به این منظئر میتوانید از نوار پنبه ای به نام ویبریل یا ولباند 15 سانت که در داروخانه ها در دسترس است استفاده کنید. ده روز تا دو هفته پس از جراحی برای بررسی زخم به پزشک مراجعه کنید.

چه مواردی را باید در مورد بستن گردنبند رعایت کرد؟

در صورتی که جراح شما برایتان گردنبند تجویز نموده‌اند، دقت کنید که سایز آن باید مناسب شما باشد وگرنه نه تنها باعث درد و ناراحتی در زمان استفاده از آن میشود بلکه ممکن است مشکلاتی را هم ایجاد کند؛ مثلا اگر سایز آن کوچک باشد سبب تعریق و خیسی پانسمان و خطر عفونت میشود، به چانه یا قسمتی از گردن فشار آورده و زخم ایجاد میکند و اگر بزرگ باشد عملا استحکامی ایجاد نخواهد کرد و بستن آن بی فایده است.
استفاده از گردنبند برای ایجاد محدودیت در حرکت گردن و کمک به ترمیم و جوش خوردن استخوان در محل جراحی است، پس تا دو ماه باید بسته باشد تا حرکت گردن کنترل شود. پس از یک ماه پزشک معالج برای تقویت عضلات گردن فیزیوتراپی تجویز خواهد کرد.

بعد از جراحی دیسک گردن چه زمانی میتوان حمام کرد؟

گرچه فاصله بین دو لبه زخم در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت پر میشود ولی به هر حال بی احتیاطی در مراقبت از زخم میتواند خطرناک باشد؛ پس بهتر است سه تا پنج روز پس از عمل، زخم شما با آب در تماس نباشد؛ به نظر میرسد گزینه مناسب استفاده از پانسمانهای ضد آب موجود در بازار است. در صورتی که ده تا چهارده روز پس از جراحی زخم شما توسط جراحتان دیده شد و از نظر ایشان خوب و قابل قبول بود، شما میتوانید با خیال راحت استحمام کنید.

فعالیت روزانه پس از جراحی دیسک گردن باید چگونه باشد؟

توجه کنید شما بدلیل محدودیتهایی که درد ناشی از فتق دیسک برای فعالیتهای روزانه شما بوجود آورده بود تحت عمل جراحی قرار گرفته اید و هدف جراح بازگرداندن شما به زندگی معمولی تان است؛ بنابراین استراحت مطلق حتی روز پس از جراحی به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ اما تا زمان بهبودی کامل زخم و التیام بافتهای عمقی تر و عضلات که بطور میانگین چهار تا شش هفته طول میکشد، از راه رفتن و نشستن طولانی پرهیز کنید، استفاده از موبایل و یا هر فعالیت دیگری که سبب خم شدن گردن شما به پایین شود را به حداقل برسانید، رانندگی نکنید تا زمانی که پزشکتان به شما اجازه آن را بدهد (حدود دو ماه بعد از عمل) زیرا برای رانندگی لازم است گردن متناوب به طرفین بگردد و به محل جراحی فشار وارد کند، نماز را نشسته پشت میز بخوانید و مهر را بالا آورده و روی پیشانی قرار دهید و روی تخت با تشک ابری سفت یا پنبه‌ای و بالش طبی یا با ارتفاع مناسب برای هم راستا شدن سر و گردن با بدن استراحت کنید؛ اما به زندگی عادی با مراعات این موارد باز گردید. چه استراحت مطلق و بی‌حرکتی و چه فعالیت بیش از حد که سبب فشار به عضلات میشوند میتوانند برای شما مضر باشند.

هرگز روی شکم نخوابید و برای پایین آمدن از تخت ابتدا به پهلو بچرخید و سپس با آویزان کردن پاها به پایین روی تخت بنشینید و بعد بایستید؛ برای خوابیدن روی تخت هم معکوس این ترتیب را رعایت کنید. میتوانید با یک دست زیر سر خود را بگیرید تا فشار روی گردن در زمان تغییر حالت کمتر شود.

اگر به هر دلیل مثل ضعف عضلات دست و پا یا صلاحدید پزشک لازم است استراحت مطلق داشته باشید چند مورد را در نظر بگیرید: حرکت پاها و ماساژ و ورزش آنها، استفاده از جوراب واریس، رژیم غذایی نرم ، تزریق مرتب آمپول ضدانعقاد که احتمالا توسط پزشکتان توصیه میشود، تغییر وضعیت خوابیدن به پشت یا دو پهلو بصورت متناوب و توجه به هر نوع قرمزی پوست در ناحیه باسن یا پاشنه پاها که میتواند اولین نشانه زخم بستر باشد.

با درد گردن و شانه و دست و گزگز یا تورم دستها بعد از جراحی دیسک گردن چه باید کرد؟

وجود درد در محل عمل جراحی تا چند هفته پس از جراحی قابل انتظار است و نباید شما را نگران کند اگر درد تیر کشنده به دستتان کمتر شده یا بهبود یافته یعنی جراحی شما موفقیت آمیز بوده است. درد محل جراحی به تدریج رو به بهبود خواهد رفت، اما گزگز دستها که ممکن است از قبل از عمل وجود داشته باشد و یا بعد از عمل خود را نشان دهد احتمالا زمانی بیش از یکی دو ماه برای بهبودی نیاز دارد و اگر شما مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای مثل مرض قند باشید، سهمی از این گزگز و خواب رفتگی میتواند مربوط به آن باشد که در این صورت ممکن است بطور کامل برطرف نگردد.
کم حرکتی ثانویه به درد ممکن است سبب تورم مختصری در پاها شود که معمولا با بالا قرار دادن آنها و خوابیدن در طول شب بهتر میشود؛ اما تورم شدید، دردناک، توام با قرمزی و سفتی در عضلات خصوصا در یکی از پاها یا یکی از دستها ممکن است نشانه اول ایجاد لخته در عروق باشد که ذاتا مهم و گاهی خطرناک بوده و نیازمند توجه جدی و بررسی و درمان است.
در نهایت اینکه بازگشت درد تیرکشنده به دستها و شانه ها خصوصا بعد از بهبودی اولیه بعد عمل و با شدت کمتر لزوما نگران کننده نیست. التهاب ریشه های عصبی بعد از عمل جراحی ممکن است رخ داده و تا یکی دو هفته سبب این درد گردد که به تدریج با برطرف شدن التهاب روند کاهش و بهبودی طی خواهد کرد. درد پیشرونده خصوصا همراه با احساس ضعف در دستها و اختلال در انجام فعالیتهای ساده با دست مثل بستن دکمه یا غذا خوردن و ضعف در پاها و اختلال راه رفتن یا ادرار کردن میتواند مهم بوده و شما را نیازمند ویزیت اورژانسی توسط جراحتان کند.

چه داروهایی را باید بعد از جراحی مصرف کرد؟

آنتی بیوتیکهای خوراکی معمولا برای مدتی بعد عمل جراحی تجویز میشوند. این داروها را بطور منظم و با دستور پزشک مصرف کنید. بسیاری از این داروها سبب درد ،سوزش و نفخ معده و تهوع میشوند، اگر این علائم شدید بود میتوانید از پزشک خود برای قطع یا تغییر آنها مشورت بگیرید خصوصا اگر این حالات مانع تغذیه مناسب شما شوند قطعا مضر و آسیب رسان خواهند بود چرا که تغذیه مناسب بعد عمل جراحی برای ترمیم زخم ضروری است.

داروهای ضد التهاب برای کاهش درد محل جراحی و تسکین التهاب بافتهای برش خورده استفاده میشوند، داروهایی مانند دیکلوفناک و سلکوسیب و … همانطور که اشاره شد عملکرد این داروها محدود به تسکین درد نیست، نقش ضدالتهابی آنها میتواند به کنترل التهاب محل عمل و بازگشت سریعتر شما به زندگی عادی کمک کند.

مولتی ویتامین ها که به منظور تسریع در التیام زخم تجویز میشوند نیز جایگاه خود را دارند و در صدر این مکملها، ویتامین ث قرار دارد. مصرف کلسیم هم سهم زیادی در بهبود و جوش خوردن استخوانها دارد و معمولا به صورت مکمل تجویز میشود و در مواردی دارویی به نام کلسیتونین برای افزایش جذب کلسیم به استخوانها به شکل اسپری بینی اضافه میگردد و شما میتوانید با خوردن لبنیات، کلسیم بیشتری نیز به بدن خود برسانید مگر اینکه مشکل زمینه‌ای مثل مشکلات کلیوی یا پاراتیروئید یا بیماریهای مرتبط با متابولیسم کلسیم داشته باشید. گاهی به دلیل پوکی استخوان شدید از داروهای تزریقی زیرجلدی برای درمان سریع آن و کمک به جوش خوردن استخوانها استفاده میگردد.

داروهای تقویت و تسکین دهنده ی بافتهای عصبی تحریک شده مانند گاباپنتین و پره گابالین که در برخی بیماران که آسیب بافت عصبی به دلیل فشار دیسک بیرون زده جدی و شدید بوده و خصوصا سبب دردهای سازشی و گزگز شده اند بکار میروند.

داروی تزریقی ضدانعقاد در اکثر بیماران بعد از جراحی خصوصا سنگین ستون فقرات استفاده میشود. این دارو در زیر پوست اطراف ناف تزریق میگردد و بعد از دو سه بار تزریق توسط فرد آموزش دیده، خود شما میتوانید این کار را تا مدتی که جراحتان صلاح بداند ادامه دهید.

چگونه بیمار خود را به منزل یا شهرستان انتقال دهم؟

معمولا بهتر است بیمار از نشستن طولانی روی صندلی پرهیز کند؛ مسافرت هوایی به شهرستان دیگری احتمالا خیلی طولانی نخواهد بود و بیمار میتواند در طول مسیر یک بار از صندلی خود بلند شده و چند قدم راه برود.در مورد وسایل نقلیه شخصی بهتر است یا روی صندلی عقب دراز بکشد و یا صندلی جلو خوابانده شده و بیمار در وضعیت راحتی روی آن قرار گیرد و روی گردنبند سفت خود از بالشهای نعل اسبی برای حمایت از گردن و پرهیز از سفت شدن عضلات استفاده کرد. هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت توقف و استراحتی داشته باشد.

در چه صورتی فورا باید به پزشک جراح خود مراجعه کنم؟

۱. هرنوع ترشح از محل عمل جراحی
۲. هرنوع تورم غیرعادی در محل عمل یا دستها یا پاها با ویژگیهایی که در بالا ذکر شد
۳. تب بالا و مداوم بیش از دو روز
۴. سردرد شدید
۵. حساسیت به داروها مانند خارش و قرمزی پوست و علائم گوارشی شدید
۶. احساس ناتوانی در دفع ادرار و بی اختیاری ادرار
۷. درد شدید و پیشرونده در دستها خصوصا همراه با احساس ضعف در حرکت آنها یا اختلال در راه رفتن

دیدگاه در"پس از جراحی گردن"

  1. علی

    سلام
    من دیسک گردن و تنگی کانال نخاعی در آن قسمت دارم که کتف و دست راستم را بیشتر درگیر درد کرده است آیا درد و سوزش در محل زیر ران و زیر زانو و زیر ساق پای راستم به این دیسک گردن میتونه ربط داشته باشد؟

  2. آروین سیدی

    سلام و خسته نباشید
    بعد از عمل علائم جا ب جایی دیسگ مصنوعی چیه؟

  3. علیرضا مهربانی

    سلام بنده یک بار دیسک گردن خودم رو عمل کردم ولی دوباره دو تا از مهره ها داغون شده.میخاستم ببینم میشه بدون عمل و با دارو این رو درمان کرد.دردش هم غیرقابل تحمل هستش.با تشکر

  4. پیمان

    سلام خسته نباشید
    سلام خانم وحیدی وقتتون بخیر
    من جراحی جابجایی مهره یک و دو گردن رو بعلت تصادف انجام دادم

    از آقای دکتر پرسیدم برای وقتایی که بخوابم به پهلو میتونم بخوابم فرمودن مشکلی نیست

    سوالم اینه ایا هر دو تیکه کلار رو باید ببندم
    یا تیکه عقبی رو ببندم و بجای تیکه جلویی با دست محافظت کنم کافیه
    چون وقتی تیکه ی جلویی رو میبندم به گردن و فکم در حالت پهلو فشار میاد

    ممنون میشم راهنماییم کنید

  5. علی داغری

    با سلام عمل دیسک گردن انجام دادم الان کلا سمت چپم هم دست وهم پا موقع خوابیدن سر میره چکار کنم

  6. علی پوریلان

    سلام جناب آقای دکتر اشراقی عزیز
    علی پوریلان هستم
    ۱۴۰۰/۸/۳۰ بنده رو عمل کردین بعد از لطف خداوند و عنایات اهلبیت سلام الله علیها ممنون شما هستم
    خدا به شما عزت بده

  7. ابراهیم پور

    سلام.خیلی از عملتون راضی بودم.واقعا ممنونم .ایشالا موفق باشید

  8. علیرضا سروری

    دکتر دستان تان را از دور بوسه میزنم
    سلامتی مادرم را مدیون زحمات و لطف شما هستم
    ❤️❤️❤️
    مادرم مشکل دیسک 6و 7گردن داشتند که با عمل باز دوباره به زندگی عادی برگشت

    امیدوارم بهترین و شیرین ترین عمر را خداوند نسیب شما و اعضای خانواده شما بکند
    مادرم 4سال هست که هیچ مشکلی بعد از عمل ندارد
    ❤️❤️❤️

  9. مهدی رحیمی

    سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات مفید تان
    بنده جراحی دیسک گردن با احتمال فلج شدن داشتم یکهفته از عمل میگذرد هیچ عوارض و دردی ندارم خواب رفتگی دست و پا نسبت به گذشته در حد ده درصد باقی مانده فقط شبها به دلیل بستن گردن بند دچار مشکل تنفسی میشوم ناچارا باز نموده ولی بسیاررعایت میکنم ایا مشکل ساز میباشد ؟

  10. جواد

    سلام. این نوشته بسیار کامل و عالی گفته شده در مورد مراقبتهای بعد از عمل دیک گردن. از این جهت که من خودم عمل دیسک گردن کردم و تمام دستور العملها و مراقبتها که پزشکم برای من تجویز کردند اینجا گفته شده بسیار عالی و جامع

  11. جواد

    سلام. این نوشته بسیار کامل و عالی گفته شده در مورد مراقبتهای بعد از عمل دیسک گردن. از این جهت که من خودم عمل دیسک گردن کردم و تمام دستور العملها و مراقبتها که پزشکم برای من تجویز کردند اینجا گفته شده بسیار عالی و جامع

  12. شیردل

    سلام به همه دوستان
    باده 34 سالمه. مشکل تورتیکولی مادرزادی دارم، بطوریکه الان زندگی منو تحت تاثیر قرار داده. از دوستان یا پزشکان محترم که سابقه جراحی دارن میخواستم بپرسم که مشکل من قابل حله یا نه، و آیا دنبال درمان باشم یا نه، و اگه از دوستان کسی همچین عملی کرده راهنمایی کنه بنده رو
    اجرتون با خدا

  13. امیدچر

    سلام
    عمل کردن خیلی خطرناکه؟
    من سه تا از دیسک های گردن رو از دست دادم.
    خواهشاً یه فکری به حال ما کنین.
    چکار کنم؟

  14. سیما

    سلام وقتتون بخیر سوالی داستم برا دیسک گردن من ۵ مهره گردنم دیسک داره و درد شدیدی دارم و ۲۶ سالمه. ایا عمل دیسک گردن انجام بدم دیگه نمیتوانم سر و گردنم را به چپ و راست و بالاو پایین بچرخانم؟

    • dreshraghi

      سلام لزوم انجام جراحی در مواردی است که ایجاد ضعف در اندام فوقانی بکند که برای بررسی این ضعف حتما باید توسط پزشک معاینه شوید و یا درد آزارنده بیش از یک ماه زندگی عادی را مختل کند.

  15. رسول محمدی

    سلام مادرم حدود ۱۵ روزه که جراحی دیسک گردن انجام داده ولی بعداز عمل قادر ب راه رفتن نیست آیا بهبود پیدا میکنه یا نه اگه خوب میشه چند روز طول میکشه؟

  16. مینا

    سلام من یه ماه پیش عمل دیسک گردن انجام دادم وقتی یکم تحرک دارم احساس ورم گلو و گیجی میکنم همش احساس میکنم دارم خفه میشم چیکار باید بکنم

    • dreshraghi

      سلام حین جراحی دیسک گردن لازم است نای و مری مدت نسبتا طولانی با فشار کنار کشیده شود تا زیر آنها جراحی انجام شود لذا در بسیاری از بیماران درد گلو و ورم این ناحیه قابل انتظار است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی نیست از مایعات گرم و غذاهای نرم شده تا مدتی استفاده کنید

  17. برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.

  18. محمدی

    سلام وقتتون بخیر مادرم عمل دیسک گردن انجام دادن آمپول انزوای ریه رو فقط دو روز ک تو بیمارستان بود واسش زدن ماهم راه دوریم از دکتر نپرسیدیم فقط بهش جوراب داده ک بپوشه آیا نباید این آمپول بیشتر میزد؟؟؟

    • dreshraghi

      سلام
      تزریق آمپول پیشگیری از لخته شدن خون کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد و پزشک معالج در مورد آن تصمیم میگیرد.

  19. مسعود طاهری

    با سلام من مدت دوماه ک نیم که بعلت ضربه منجربه جراحی گردن شدم که دیسک گردن عمل کردم و برام جوونه گار گذاشتند پاهام تق یبا بهبود پیدا کردند راه میرم اما دو تادستام از ارنج تا نوک انگشتام بشدت کزکز میکند ومیسوزند و قاشق درست نمیتونم بگیرم دکمه ها نمیتونم ببندم و الانم به مدت دو روزه که مابین کتفام داغ شدند که من داغی را تگیه میدهم خوب احساس میکنم حال دو تا سوال دادم‌

    اول
    میترسم که اون جوونه که دکترجراح کارگذاشته و بسیار تردمیباشد شکسته باشد و این داغی بین دو تا کتفم ناشی از ان باشد ….

    دوم‌

    وکماه و نیم از عملم گذشته اما دستام کزکز دارند و نمیتونم کارهای ظریف مثل قاشق گرفتن دگمه بستن پیراهن ظرف یا لیوان شستن انجام دهم …ایا این طبیعیه و چندماه زمان میبرد تا خوب شود

    ممنونم جناب دکتر پاسخ دهید واقعا نگرانم‌ ضمنا بنده۵۴ ساله هستم‌
    ..با تشکر ازتوصیحات خوبتان در سایت

    ممنون میشوم پاسخ دهید …باتشکر طاهری

    • dreshraghi

      سلام بهتر است یک گرافی ساده برای دیدن دیسک مصنوعی کار گزاشته شده و یک ام آر آی برای دیدن نخاع و دیسکهای دیگر انجام دهید. با جراحتان مشورت کنید.

  20. فرشاد

    سلام. من یه جوان 20 ساله ام و در اثر تصادف مهره سه و چهار گردنم شکسته اس عمل کردم و الان یه ماه میگذره
    ولی دست و پاهام حس نداره ، دستام زور نداره ک استکان چایی رو بردارم لطفا راهنمایی کنید چیکار‌کنم راهکار خوب شدنش چیه؟

    • dreshraghi

      با سلام
      احتمال زیاد حین شکستگی مهره نخاع هم آسیب دیده و ضعف اندام داده است. در حال حاضر فیزیوتراپی و کاردرمانی بهترین و البته تنها کاری است که میشود انجام داد و تا یکسال روند بهبود طول میکشد

  21. دکتر روزبه تقوی

    مطلب خیلی خوبی بود. خسته نباشید بهتون میگم

  22. رامین

    با سلام بنده 27 سال سن دارم دچار تورتیکولی حاد هستم آیا امکان جراحی و بهبود هست و همچنین مشکلات مهره ای و اختلاف استخوان در شانه و پایین بودن صورت در یک طرف ممنون اگر راهنمایی کنید با تشکر

    • dreshraghi

      سلام این مشکل معمولا مادرزادی ایجاد میشود یا اسیبی که به عضلات یک طرف گردن وارد شود در صورتیکه زیر 5 سال جراحی شود بدون عوارض جدی بهبود نسبی پیدا میکند و الا انحراف صورت ایجاد میشود که برگشت پذیر نیست در هر حال جراحی برای راحتتر شدن حرکت سر لازم است

دیدگاه خود را بنویسید