جدیدترین مطالب در حوزه جراحی مغز و اعصاب را در این سایت دنبال کنید

  • Info@dreshraghi.com
  • 025-32903747

پس از جراحی کمر

پس از اتمام جراحی کمری و انتقال به بخش برای چند ساعت منع مصرف هرگونه خوراکی و آشامیدنی دارید، چرا که بدلیل اثر داروهای بیهوشی در بدن هنوز امکان بلع کامل و صحیح وجود ندارد و امکان ورود غذا به راههای هوایی و یا ایجاد حالت تهوع هست. لذا جهت ایمنی و راحتی بیمار در این زمان به بیمار خوراکی و آب ندهید و در صورت لزوم از پرستار بخش راهنمائی بگیرید.

بیماران بسته به وسعت جراحی و نوع بیماری زمینه ای که دارند یک تا چند روز پس از عمل در بیمارستان بستری میمانند. این امکان هست که با صلاحدید پزشک معالج یا پزشک بیهوشی برای مراقبت بیشتر شب اول پس از جراحی بیمار در ICU و یا CCU بستری شود.

در زمان بستری پس از عمل، جهت راحتی بیمار سوند ادراری گذاشته میشود که لازم است از آن مراقبت کامل شود. در اولین فرصت پس از عمل کمربندی که توسط جراح پیشنهاد شده را تهیه کنید تا نشستن و راه افتادن بیمار تسریع شود.

استفاده از داروهای ضد درد در حد ضرورت توسط پزشک معالج تجویز میشود و در خواست مقدار بیشتر خصوصا داروهای مخدر همراه عوارض زیادی است.

- از درد نترسید چرا که هر دردی به معنی عود دیسک کمر نیست بلکه اغلب به معنی نیاز شما به مراعات بیشتر نکات ایمنی است.

- مراقبت خود را بیشتر کنید. نگران نباشید چرا که دوره هایی از تشدید و تخیف کمر درد بعد از جراحی کمر در طول دوره ی درمان دیسک کمر کاملاً طبیعی است.

- مگر  در صورت صلاحدید پزشکتان، نباید از ضددردهای قوی و پرعارضه استفاده کنید، ولی استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن یا دیکلوفناک در مقدار کم مجاز است.

برای تسهیل دوران بهبودی بعد از عمل ستون فقرات لازم است مواردی را در نظر داشته باشید:

رسیدگی به پانسمان‌ها

لازم است پانسمان زخم به صورت روزانه تعویض شود تا از بروز عفونت و سایر مشکلات جلوگیری به عمل آید ولی بتادین را مستقیماً روی زخم نریزید زیرا ترمیم زخم را دشوار می کند بلکه تنها اطراف زخم را با بتادین شست و شو دهید.

حمام رفتن

بین 3 تا 5 روز بعد از جراحی (بسته به صلاح دید پزشک) اجازه دارید به حمام بروید ولی برای شست و شو حتماً از شامپوی بچه استفاده کنید.

کمربند

کمربند طبی یا بریس ستون فقرات را در دوران نقاهت ثابت نگه می‌دارد. بیمار باید بریس را هنگام نشستن یا راه رفتن ببندد و فقط آن را در زمان‌هایی که پزشک اجازه داده است، باز کند. بر حسب وسعت عمل نوع کمربند توسط پزشک برای شما انتخاب شده و اعلام میگردد. معمولا در عمل ساده دیسک از کمربند کشی فنردار و در جراحیهای همراه پیچ گزاری از کمربند ساختنی که با اندازه گیری کمر شما و از فلز و یا پلاستیک ساخته خواهد شد استفاده میشود.

خواب

به بیمار توصیه می‌شود در وضعیتی بخوابد که دچار کمردرد نمی‌شود. خواب آرام و بدون وقفه برای تسریع دوران بهبود بسیار مهم است. برخی بیماران ترجیح می‌دهند که پس از عمل ستون فقرات به پهلو بخوابند و برای حمایت بیشتر از ستون فقرات، بالشی را بین زانوها یا زیر بدن بگذارند.

تحرک داشتن

فعالیت ملایم و منظم به بهبود گردش خون کمک می‌کند و فرایند التیام را تسهیل می‌کند. همچنین از خطر لخته شدن خون در پاها جلوگیری میکند. از بیمار خواسته می‌شود که در صورت وجود هرگونه سوال یا مواجهه با درد و علائم ناراحت کننده در ستون فقرات با پزشک تماس بگیرد.

جدول زیر به برای میزان مناسب راه رفتن در روزهای پس از جراحی کاربردی است.

 

روز پس از عملزمان پیاده روی(دقیقه)دفعات پیاده روی در روز
1-565
6-10103
11-15152
16-20302

 

یخ درمانی:

این موضوع مهم است که در ابتدای دوران نقاهت بر روی محل جراحی یخ گذاشته شود تا از میزان تورم بعد از جراحی کاسته شود:

ابتدا بر روی محل جراحی حوله نازکی قرار دهید تا از پوستتان محافظت کند و سپس چهار بار و هربار به مدت 15 دقیقه از یک بسته یخ برای کاهش التهاب و تورم ناشی از عمل جراحی استفاده کنید. بیشتر از ۳۰ دقیقه استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث تشدید درد شود

فیزیو تراپی

طب فیزیکی و فیزیوتراپی یکی از مهم‌ترین روش‌های توانبخشی است. متخصص روش صحیح حرکت کردن و انجام دادن فعالیت‌ها را با هدف پیشگیری از درد و نگه داشتن ستون فقرات در یک وضعیت ایمن به بیمار آموزش می‌دهد. همچنین متخصص طب فیزیکی روش ایمن پایین آمدن از تخت و بلند شدن از صندلی، لباس پوشیدن و لباس درآوردن، روش صحیح نگه داشتن ستون فقرات هنگام انجام دادن فعالیت‌های مختلفی مانند بلند کردن و حمل اشیاء را به بیمار آموزش می‌دهد. زمان انجام فیزیوتراپی توسط جراح به شما اعلام میشود، ولی در شرایط عادی بعد از 3 تا 4 هفته از جراحی است.

ویزیت پس از عمل

بین 7 تا 10 روز پس از عمل باید مجدد توسط جراح خود ویزیت شوید مگر اینکه موارد زیر وجود داشته باشد که باید سریعتر به اطلاع جراح رسانده شود:

اگر بی حسی جدیدی در پاها ایجاد شد

التهاب شدید و ورم در محل عمل مشاهده شد

زخم محل جراحی باز شد

ترشح مایع سبز یا زرد رنگ و یا ترشحات بدبو از محل جراحی

اگر تب بالای 38 درجه کردید

دچار بی‌اختیا ری مدفوع یا ادرار شدید یا ادرار کردن برایتان سخت شد

اگرکمردردتان زیاد شد و درد با استراحت کردن و مصرف مسکن نیز کاهش نیافت.

 

بایدها و نبایدهای پس از جراحی فقرات چیست؟

خوابیدن: ترجیحاً و با تاکید زیاد روی تخت بخوابید. وقتی طاقباز می خوابید زیر سر و زانوها بالش بگذارید تا فشار به کمر کاهش یابد، هنگام غلطیدن عضلات شکم را منقبض کرده و در حالیکه سر، شانه ها و لگن در یک امتداد هستند بچرخید.

خوابیدن به پهلو: به هر طرف که راحت تر هستید بخوابید، زانوها را مختصری خم کنید و بین آنها بالش بگذارید. گذاشتن بالش زیر دست بالایی موجب کاهش فشار به کمر میشود. از خوابیدن روی شکم پرهیز کنید.

برای بلند شدن از تخت زانوها را خم کرده و به پهلو بچرخید، سپس با کمک دست بالایی به تخت فشار بیاورید و تنه را بلند کنید همزمان پاها را به بیرون از تخت ببرید.

برای برگشت به تخت عکس این روال را انجام دهید.

راه رفتن: اگر در روزهای اول لازم بود از وسایل کمکی مثل عصا و واکر Walker استفاده کنید. بدون اینکه کمرتان خم شود یا واکر از شما فاصله بگیرد با انداختن وزن روی آن راه بروید.

نشستن و بلند شدن: حتماً از صندلی معمولی ( و نه مبل راحتی) استفاده کنید، بهتر است صندلی دسته دار باشد تا با گرفتن دسته ها و به زور بازوها بشینید یا بلند شوید.

سوار و پیاده شدن خودرو:  برای سوار شدن از صندلی جلو استفاده کنید، تا حد امکان صندلی را عقب بکشید و پشت به صندلی ایستاده و به رکاب ماشین بچسبید. با کمک دستها و بدنه ماشین به آرامی بنشینید و ابتدا یک پا و سپس پای دوم را وارد ماشین کنید. از چرخش کمر جداً اجتناب کنید.

برای راحتی بیشتر میتوانید صندلی را 30 درجه به عقب خم کنید و از حوله یا بالش کوچک برای پر کردن پشت کمر استفاده کنید. همچنید انداختن یک تکه پلاستیک روی صندلی به چرخیدن شما کمک می کند.

دستشویی:  حتماً از توالت فرنگی یا صندلی مخصوص استفاده کنید. از دستها برای جابجا شدن استفاده کنید و به کمر فشار نیاورید.

 

پله: بهتر است از پله پرهیز شود، در صورت لزوم از نرده ها کمک بگیرید و به آرامی تک تک پله ها را بالا و پایین بروید. روزهای اول هنگام استفاده از پله فردی در کنار شما و یک پله پایینتر از شما مراقبت کند.

فراموش نکنید با کشیدن نرده ها بالا نروید.

استحمام: دو تا سه روز پس از جراحی در صورتیکه زخم ترشح نداشته باشد حمام رفتن بلا مانع است. با کمربند در حمام روی صندلی بنشینید و کمربند و پانسمان را باز کنید و فرد دیگری شما را بشوید. استفاده از وان تا یکماه ممنوع است.

 

هفته اول پس از جراحی: لازم است آنتی بیوتیک تجویز شده را تا آخر کامل مصرف کنید. در صورت درد آزاردهنده از مسکن تجویز شده استفاده کنید. به عنوان اصل ثابت شده بسیاری از مسکنها در روند ترمیم زخم و بهبود شما اخلال ایجاد می کنند. برای کاهش درد محل عمل می توانید تکه ای یخ را داخل پلاستیک قرار داده در حوله یا پارچه ضخیم بپیچید و حداکثر یک ربع در هر ساعت روی زخم قرار دهید (صرفاً چند روز اول پس از عمل).

مخصوصاً در جراحی طولانی تر از سه ساعت لازم است هفته اول پس از جراحی دوره هایی در روز به انجام تنفس عمیق و آرام بپردازید تا ریه ها کاملا باز شوند.

سعی کنید وضعیت خود را دائماً تغییر دهید تا دچار اسپاسم و درد عضلانی نشوید. بیش از نیم ساعت ننشینید و بین آن راه رفته یا دراز بکشید.

برای نماز اگر نشستن ایجاد درد نمیکند می توانید نماز را نشسته یا حتی ایستاده بخوانید. در یکماه اول از رکوع و سجده معمولی پرهیز کنید و برای رکوع مختصری سر را خم کرده و برای سجده مهر را بالا بیاورید.

در طول روز از مایعات به مقدار زیاد استفاده کرده و بمنظور رفع یبوست از نرم کننده مدفوع مثل انجیر یا برگه خیس خورده، گلابی، سبزی و میوه های تازه و یا پودر پسیلیوم( قابل تهیه از داروخانه) استفاده کنید.

در این موارد لازم است مجدد ویزیت شوید: ترشح از زخم پس از سه روز، ترشح یا قرمزی یا ورم زیاد محل عمل، تب بالای 5/38

در دوره پس از عمل از بی حرکتی طولانی مدت پاها پرهیز شود. در صورتیکه بدلیل مشکل عصبی حرکت با اختیار پاها محدود شده است لازم است همراه بیمار در هر ساعت چند نوبت ساق پاها را ماساژ دهد و یک بالش حدود بیست سانتی زیر ساق و زانوها باشد. استفاده متناوب از جوراب ضد واریس مفید است. در صورت مشاهده درد یا تورم و قرمزی در ساق پا که پوست و عضلات این منطقه سفت می شود و  با بالا نگه داشتن چند ساعته بهبود نیابد، لازم است سریعاً بیمار به بیمارستان منتقل شود. حین انتقال از حرکت شدید پاها پرهیز شود.

 

موارد ممنوع:

  • خم شدن: سعی کنید همیشه در وضعیت آناتومیک باشید یعنی شانه ها و لگن در یک امتداد باشند. شانه ها را به عقب، سینه ها بالا و شکم را به داخل بکشید.
  • اجسام بالای 3 کیلو را بلند نکنید.
  • از پیچش کمر پرهیز کنید. شانه ها و لگن را با هم بچرخانید. برای دیدن پشت سر باید تنه را کامل چرخاند و برای غلطیدن حین خواب باید شانه ها و لگن را با هم چرخاند.
  • کشیدن: فشار آوردن مختصر به اجسام منعی ندارد ولی کشیدن دسته صندلی، لبه تخت یا نرده سرویس پله ممنوع است.

فعالیت جنسی

با جراح خود در این خصوص مشورت کنید.از انجام حرکات دردناک و یا موقعیتهایی که سبب  خم شدن بیش از حد گردن و کمر شما  میشود اجتناب کنید.تشک شما باید  سفت و در عین حال راحت باشد.از بالش اضافی برای حمایت و ثابت نگاهداشتن ستون فقرات استفاده کنید.

سیگار کشیدن

در ۶ ماه اول به علت اهمیت استخوان سازی در محل عمل ستون فقرات، باید از سیگار کشیدن توسط بیمار (اولیه) و اطرافیان (ثانویه) پرهیز شود. چون سیگار یکی از عوامل کاهش تراکم استخوان می باشد.

خستگی

یکی از عوارض بعد از عمل ستون فقرات در ۴ ماه اول، خستگی است که معمولا به علت سندرم تحلیل، کم خونی و افسردگی می باشد. بهترین راه حل پیشگیری و درمانی شروع هر چه زودتر ورزش است. البته برخی داروهای بدون عارضه نیز برای خستگی قابل تجویز هستند.

تغییرات وزن

افزایش وزن به علت کم تحرکی و دریافت کالری بیش از حد و کاهش وزن به علت سوء تغذیه می توانند رخ دهند و از هر دوی این موارد باید اجتناب شود چون هر دو مورد باعث تغییر نتایج عمل و تاخیر در ترمیم می شوند. در بیمارانی که قبل از عمل چاق هستند، بعد از عمل باید برنامه تمرینی و غذایی مناسبی داشته باشند.

 

تغذیه بعد از جراحی کمر

به موارد زیر برای داشتن تغذیه مناسب حین بهبودی پس از عمل، توجه داشته باشید:

غذاهای سرشار از فیبر

یبوست بعد از جراحی ناراحتی شدیدی را برای بیمار تولید می‌کند. مصرف اکثر مسکن‌ها، بی‌تحرکی، بیهوشی و استرس همگی باعث یبوست می‌شود. غذاهای سرشار از فیبر و نوشیدن آب فراوان در حل این مشکل مهم است.

ویتامین‌ها و غذاهای سالم

اگر غذاهای ناسالم و فست فود را از رژیم غذایی خود حذف کنید و همچنین بستنی و شکلات تلخ کمتری میل کنید، دوران نقاهت پس از جراحی ستون فقرات را سریع‌تر پشت سر خواهید گذاشت. جراح داروهای لازم را تجویز خواهد کرد تا فرایند التیام تسریع شود؛ برای مثال کلسیم و ویتامین دی به رشد و جوش خوردن استخوان کمک می‌کند و یا قرصهای حاوی آهن برای جبران خونریزی حین عمل مفید است.

 

شروع حرکات ورزشی اختصاصی پس از جراحی

ورزشهای پس از جراحی در منزل: این حرکات به تقویت عضلات و کاهش درد و تورم آنها کمک می کند. همچنین نتیجه جراحی شما را بهبود میبخشد. ورزشهای زیر را یکی دو روز پس از جراحی و با فشار آوردن مختصر که بتدریج افزایش می یابد شروع کنید.

حرکات روی تخت دارای تشک سفت انجام شود و در صورت تشدید درد با انجام  ورزشها از ادامه آن بپرهیزید. در تمام طول تمرینها سعی کنید عضلات شکم را منقبض نگه دارید و نفس های عمیق بکشید. تمرینها را روزی 2 بار و هر بار 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید.

  • وقتی روی تخت خوابیده اید با منقبض کردن عضله چهارسر پا(جلوی ران)، پشت زانوها را به تخت فشار دهید و ده ثانیه در این حالت بمانید.
  • در حالت خوابیده روی تخت عضلات کپلها را منقبض کرده و سعی کنید آنها را به هم چسبانیده و ده ثانیه در این حالت بمانید.
  • در حالی که خوابیده اید عضلات شکم را منقبض کنید و ده ثانیه نگه دارید.
  • در حالت خوابیده مچ پاها را تا حدی که می توانید به سمت صورت و برعکس بکشید و در هر حالت ده ثانیه نگه دارید.
  • در حالت خوابیده پاشنه یک پا را روی تشک به سمت باسن بکشید و مجدد دور کنید. در تمام مراحل شست پا را به سمت بالا بکشید.
  • یکی از زانوها را مختصری خم کنید و پای دیگر را که دراز شده، در حالیکه شست آن به سمت بالا کشیده شده به لبه تخت نزدیک کنید و مجدد به وسط تخت بیاورید.

 پس از دو هفته از جراحی ورزشهای زیر را شروع کنید:

۱- ورزشهای کششی

این ورزشها به منظور پیشگیری از چسبندگی بایستی در اولین زمان ممکن پس از جراحی انجام شوند.این ورزشها را میتوان هم در وضعیت طاقباز(supine) یا دمر(prone) انجام داد. این ورزشها را باید روزی چند بار انجام داد.در صورت ایجاد درد در اندام تحتانی، بایستی چند ثانیه تامل کرده تا علایم برطرف شده و سپس ورزش را ادامه دهید.

در حالی که به پشت خوابیده و پشت ران پای خود را گرفته اید زانوی خود را تا جاییکه درد اجازه میدهد صاف کرده ومجددا حرکت را تکرار کنید. این ورزش را حداقل روزی سه بار با ۵ تکرار انجام دهید.

در حالی که در وضعیت دمر خوابیده اید، زانوی خود را تا جاییکه درد اجازه میدهد خمکرده صاف میکندو متناوبا حرکت را با پای مقابل تکرار کنید.میتوان بالشی جهت سهولت انجام  تمرین زیر شکم قرار دهید.انقباض عضلات شکم در حین انجام این تمرین جهت حفظ  ثبات ستون فقرات ضروری است.

۲- ورزشهای پایدارکننده ستون فقرات

این ورزشها بسیار مهم هستند، چون با افزایش قدرت عضلات پایدارکننده مرکزی بدن، فشار و نیروهای وارده بر ستون فقرات را کاهش میدهند.

در حالی که به پشت خوابیده اید و زانوها را خم کرده و کف پاها بر روی زمین قرار گرفته است ،شکم خود را به آرامی بداخل جمع کنید مثل حالتی که میخواهید یک شلوار تنگ بپوشید. از حبس نفس اجتناب کنید. ۵تا ۱۰ ثانیه نگاهدارید و سپس آزاد کنید .سپس سعی کنید که همزمان با عضلات عمقی شکم عضلات لگن را نیز منقبض کند بصورتی که گویا جلوی خروج ادرار را گرفته اید.انقباض همزمان این عضلات را باید حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه بدون حبس نفس انجام دهید. این کار را روزی حداقل ۳ بار و هر بار با حداقل ۱۰ تا ۱۵ تکرار انجام دهید.

در حالی که عضلات شکم و لگن را همانگونه که در تمرین قبلی توضیح داده شد بطور همزمان منقبض نگاه میدارید، در وضعیت ۴ دست و پا قرار بگیرید و دستها را به  تناوب بالا و پایین آورید. پشت شما باید در حین انجام این ورزش صاف باشد.

در حالی که عضلات شکم و لگن را همانگونه که در تمرین قبلی توضیح داده شد بطور همزمان منقبض نگاه میدارید دستها را به  تناوب یا با هم بالا و پایین آورید.از حبس نفس پرهیز کنید.. این کار را روزی حداقل ۳ بار و هر بار با حداقل ۱۰ تا ۱۵ تکرار انجام دهید.

در حالی که عضلات شکم و لگن را همانگونه که در تمرین قبلی توضیح داده شد بطور همزمان منقبض نگاه میدارید، قوس کمر خود را متناوبا کم و زیاد کنید. روزی ۱۰ تا ۱۵ تکرار ۳ بار در روز این حرکات را انجام دهید..

3- کشش عضلات باسن

نکته مهم سعی در کشیدن زانو به سمت صورت و حفظ راستای ستون فقرات و انقباض  همزمان عضلات شکم،لگن و پشت بدون حبس نفس است.این کشش را باید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه برای هر پا با ۴ تکرار ۳ بار در روز انجام داد.

4- کشش عضلات  لگن و ران

نکته مهم سعی درحفظ راستای ستون فقرات(جلوگیری از چرخش ستون فقرات) و انقباض  همزمان عضلات شکم،لگن و پشت بدون حبس نفس است.این کشش را باید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه برای هر پا با ۴ تکرار ۳ بار در روز انجام داد.

5-کشش عضلات پشت پا در وضعیت خوابیده

نکته مهم سعی در صاف نگاهداشتن زانو و حفظ راستای ستون فقرات و انقباض  همزمان عضلات شکم،لگن و پشت بدون حبس نفس است.این کشش را باید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه برای هر پا با ۴ تکرار ۳ بار در روز انجام داد..

6- کشش عضلات پشت پا در وضعیت ایستاده

به صاف نگاهداشتن ستون فقرات توجه کرده و در حین انجام تمرین عضلات شکم را منقبض نگاهدارید.کشش باید بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در هر پا داده شده و هر روز حداقل یکبار انجام شود.از حبس نفس در حین انجام کشش پرهیز شود. کشش نباید سبب ایجاد درد شود

7- حرکت اسکات

زانوهای خود را تا  زاویه۶۰ درجه خم کنید. به صاف بودن ستون فقرات و انقباض  همزمان عضلات شکم و لگن توجه کنید..در صورتیکه  مشکل زانو دارید زاویه خم شدن زانو را کمتر (در حد ۳۰ تا ۴۵ درجه )در نظر بگیرید..این حرکت را  ۱۰ تا ۱۵ بار انجام داده و پس از ۲ دقیقه استراحت تا ۴ بار تکرار کنید و روزی یکبار تا ۳ بار بسته به توانتان انجام دهید. در صورتیکه   نتوانید بیش از ۸  بار تمرین را تکرار کنید ،این تمرین را یکروز در میان انجام دهید

8-ورزش لگن در وضعیت خوابیده به پهلو

حفظ راستای ستون فقرات وانقباض همزمان عضلات شکم،لگن و پشت ضروری است.حرکات را بصورت مکرر و پیوسته( ۴ بار یا کمتر با فاصله ۱ تا ۲ دقیقه با۱۰ تا ۱۵ تکرار و یا کمتر در حد تحمل خود ) در هردو پهلو انجام داده و روزی حداقل ۳ بار تکرار کنید.

یک ماه بعد از انجام این تمرینات مجددا جهت ارزیابی بعدی و شروع تمرینات مشکلتر به درمانگاه  پزشکی ورزشی مراجعه کنید .

برگشت به فعالیتهای ورزشی و کاری

ورزشهای آبی را 6 هفته پس از جراحی در صورت بهبودی کامل زخم میتوانید انجام دهید.از شیرجه زدن و پریدن داخل آب اجتناب کنید. داخل آب در وضعیت انقباض همزمان عضلات شکم ،پشت و لگن  راه بروید. به حفظ راستای طبیعی ستون فقرات در حین راه رفتن توجه کنید. هفته های اول فقط در عمقی که آب زیر سینه ها باشد رو به جلو و عقب راه بروید. شنای کرال سینه  را دو هفته پس  از شروع آب درمانی با هواگیری از جلو و نه پهاوها انجام دهید. بتدریج با افزایش پایداری ستون فقرات بقیه شنا ها را کم کم میتوانید انجام دهید ولی از انجام شنای پروانه  اجتناب کنید.

راه رفتن بر روی تردمیل بدون شیب در صورتی که راستای طبیعی ستون فقرات حفظ شود پس از 6 هفته از جراحی منعی ندارد مگر آنکه دچار درد شدید یا تیر کشنده به اندامها شوید که در آنصورت با  جراح خود یا پزشک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنید.استفاده از دستگاههای اسکی فضایی و پله را حداقل تا سه ماه بعد از جراحی به تاخیر بیندازید. دویدن تا قبل از سه ماه بعد از جراحی مجاز نیست

برگشت به کار اداری

به ارگونومی صحیح نشستن و کار با رایانه توجه کنید.ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم و بگونه ای باشد که مفصل زانو و ران حدود ۹۰ تا ۱۰۰درجه  بوده و کف پا کاملا بر روی زمین یا زیر پایی قرار گیرد. صندلی باید دارای پشتی محکم و جای دست بوده بنحوی که با قرار گرفتن ساعد بر روی آن زاویه آرنج حدود ۹۰ درجه  یا کمترباشد. ارتفاع  و محل قرارگیری موشواره(mouse) باید بگونه ای باشد که کف دست درراستای آرنج قرار گیرد. هنگام کار باید راستای طبیعی ستون فقرات حفظ شده و گردن به جلو خم نباشد. ارتفاع صفحه نمایش باید در حدی باشد که لبه بالایی آن در راستای چشمها قرار گیرد(شکل زیر).

برگشت به کارهای سنگین و خدماتی باید حداقل ۲ تا ۳ ماه بعد از جراحی  صورت پذیرد. فعالیتهای برداشتن اشیاء بایستی با اجسام  سبک آغازشده و بتدریج در حد تحمل  بیمار و حفظ راستای ستون فقرات گسترش یابد. توجه به تکنیک صحیح در حین برداشتن و جابجایی اجسام بویژه برای کسانی که فعالیتهای شغلی و ورزشی آنها مستلزم حمل بار و اجسام سنگین است، حایز اهمیت بسیار است.جهت جابجایی ابتدا کاملا به جسم نزدیک شده و با خم کردن زانوها و نه کمر اقدام به بلند کردن آن نمایید، سپس در حالی که جسم را به بدن چسبانده حرکت کنید.به راست بودن ستون فقرات در تمام مراحل انجام این فعالیت توجه کنید( شکل ذیل )

رفتارهای درست و نا درست پس از جراحی کمر

از نشستن بیش از یکساعت پرهیز کنید.

با استفاده ازصندلی دسته دار و با تکیه به پشتی بنشینید. ارتفاع صندلی به نحوی باشد که پاها راحت روی زمین قرار بگیرد.

تا حد امکان روی صندلی به عقب بروید تا پشتی آن کمر شما را حمایت کند. در صورت لزوم از کوسن برای راحتی کمر استفاده کنید.

موقع ایستادن کاملاً صاف و با زانوهای صاف بایستید. سر روبرو را نگاه کرده و شانه ها روبه عقب کشیده شود. شکم روبه داخل منقبض باشد.

برای پوشیدن کفش و جوراب روی صندلی بنشینید و با گذاشتن پا روی پای دیگر اینکار را انجام دهید. از خم شدن جداً پرهیز کنید.

موقع بلند شدن خود را به جلوی صندلی بکشید و در حالیکه کمر صاف است با کمک دسته صندلی بلند شوید.

در صورت لزوم به خم شدن، از مفصل لگن و نه کمر خم شوید.

وقتی لازم است مدتی را جایی بایستید یک پا را روی مکانی حدوداً 15 سانتی متر بالاتر قرار دهید و هر چند دقیقه پا را عوض کنید.

هنگام حمام از پشت شورهای بلند برای شستن پشت و پاها استفاده کنید.

خطر سر خوردن در حمام را همیشه در نظر داشته باشید.

موقع کار با ماشین لباسشویی یا موارد مشابه با عقب بردن یک پا خم شوید نه خم کردن کمر.

از بلند کردن حجم و وزن زیاد لباس پرهیز کنید.

هنگام کار روزانه بجای خم شدن، با زانو زدن به ارتفاع پایینتر دسترسی داشته باشید.

اجازه بلند کردن بچه بالای 5 کیلو را ندارید!

برای تعویض جا یا لباس بچه، از میز دارای حفاظ مناسب استفاده کنید.

ارتفاع صندلی را تنظیم کنید تا روی میز مسلط باشید.

از بالش حمایتی پشت کمر استفاده کنید. صندلی دسته دار انتخاب مناسبتری است. بیش از یکساعت ننشینید.

وقتی با طبقات بالای کابینت کار میکنید یک پا را جلوتر قرار دهید و در زمان کار با طبقات پایین زانو بزنید. موقع شستن ظرف یک پا را روی طبقه زیر آن بگزارید و سعی کنید ارتفاع سینک را مناسب خود بسازید.

موقع کار کردن روی میز به آن بچسبید تا مجبور نباشید خم شوید.

برای سوار شدن به خودرو پشت به صندلی ایستاده و با کمک بدنه بنشینید سپس به داخل بچرخید. هر سه ربع تا یکساعت یکبار چند دقیقه پیاده شوید و راه بروید.

هنگام بلند کردن اجسام در نظر داشته باشید بالای 5 کیلو و پس از چند ماه بالای 10 کیلو ممنوع است. با خم کردن زانوها اجسام را بردارید و تا حد امکان به بدنتان بچسبانید تا فشار کمتری به کمر وارد شود.

در نظر داشته باشید رعایت نکات فوق باعث کاهش احتمال ایجاد درد و برگشت علائم در شما می شود و رعایت همیشگی آنها ضروری است.

 

دیدگاه در"پس از جراحی کمر"

  1. مژگان

    بسیار سپاسگزارم خیلی مفید و کاربردی

  2. مژگان

    بسیار عاااالی👌👌🙏🙏

  3. علی

    سلام خیلی ممنون دکتر
    فقط یه سوال از خدمتتون داشتم
    بلند کردن اجسام بالای ۱۰ کیلو کی میتونیم انجام بدیم؟ یا کلا نباید بلند کرد؟

  4. لیلا

    سلام ممنون از راهنمایی های خوب شما
    مطلبتان بسیار کامل و جامع بود
    من ۳ ماه هست عمل کردم خیلی تحقیق کردم ولی مقاله شما بسیار کامل بود

  5. صلاح

    از اینکە وقت گذاشتید واینهمه مطالب مفید را جمع آوری ونشر دادید نشان دهنده حس نوعدوستی ست دست مریزاد و سپاس بی پایان بسیار آموزندە ومفید بود

  6. لیلا

    سلام دکتر من فامیلی شریفتون و نمیدونم دکتر من داداشم بالای پهلوش وقتی دراز میکشه انگاری استخون هست میزنه میزنه قلمبه میشه خیلی نگرانم کرده میشه راهنمایی کنین

    • Sara

      سلام خسته نباشید بیست روز هست عمل کردم چهار پلاتین گذاشتم احساس سنگینی تو ناحیه کمر دارم آیا برطرف میشه ؟

  7. محمدرضاشفیعی علویجه

    درودبرشما بسیارعالی توضیح فرمودیدواقعامطالب زیادی رایادگرفتم.درحالی ازشماتشکرمیکنم که دربیمارستان هستم که فرداعمل دارم.

  8. محمدرضا افرازه

    سلام من کارمند بانکم و باید روزی 8 ساعت پشت میز روی صندلی بنشینم و عمل باز دیسک کمر به تازگی انجام داده ام آیا خطری مرا تهدید میکند و چاره کار چیست لطفا راهنمایی فرمایید

  9. حمید ازهمدان

    عرض سلام وادب وخسته نباشید واقعا ازمطالب بسیارمفیدی که اینجانوشتیدسپاسگزارم وگله مندم از مثلا پزشک معالجم که هیچکدام ازاین مطالب روبه منی که ۶ روزه دیسکم عمل کرده نگفت تنهامطلبی که پزشک معالجم فردای عمل بهم گفت این بود دیگه درد پا که نداری نه ؟؟؟چون سیاتیک پشت پای راستم وحشتناک آزارم میدادویکی هم گفت یه کمربندطبی برات نوشتم اونو ببند اگه تونستی راه بری امروز مرخصی اگه نتونستی بایدتحت نظر باشی من از بوی نامطبوع و وضعیت کثیفی که بیمارستان حالم بهم میزد و از ماندن اونجاعصبی بودم با لحن شوخی گفتم راه چیه آقای دکتر تا دم درخونمون برات میدووم بخدا همین نمیدونم چرا قداست و اعتبار پزشکی رو یه عده اندک بی فرهنگ وبی تعصب زیرسوال میبرن وشعورشون چه مقیاس داره قضاوت باشماست صمیمانه وبسیار محترمانه ازشما پزشک عزیز که مطالب و نکات کاربردی حساس بعد از عمل دیسک گفتین که واقعا آگاهی نداشتم ازتون نهایت تشکررو دارم دست حق ومولا مددتون بهترینها وبیشتر ازآنچه هست نصیبتان باشد🙏🙏🙏🙏💚💚💚💚💚💚💚💚💚

  10. میناوثوقی

    میناوثوقی
    سلام
    خسته نباشید من ۵ سال پیش کمرم راعمل کرد الان طرف چپ پام درد میکنه آیا درد کمر وپادارم میدونم آب درمانی انجام بدم یا نه ممنون میشم راهنمایم کنید

  11. سامان

    سلام دکتر
    واقعاااا عالی دستت درد نکنه

  12. تکتم

    بسیار ممنونم از راهنمایی ها
    به این اطلاعات برای بهبودی نیاز داشتم

  13. زینب

    سلام ببخشید همسر بنده حدود یه ماه هست عمل دیسک انجام داده الان چند روزه دوطرفه شکم و پهلوش درد داره و میگه سوزن سوزن میشه ومثل حالت سوختگی از داخل میسوزه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  14. مجید سلامی

    سلام ممنونم از راهنمایی خوب و عالیتون

  15. مهدی احمدی فر

    با سلام.
    خیلی خیلی ممنون، مطالب کاربردی و با توضیحات کافی و همه یکجا جمع شده.
    خودم عمل دیسک کمر انجام دادم، البته بدون پروتز(پلاتین) و متاسفانه این توضیحات دقیق رو دکترم بهم نداد و از مطلب شما خیلی استفاده کردم. خدا بهتون خیر عنایت کنه

  16. رضا

    بسیار سپاسگزارم ۱۷روزه جراحی دیسک انجام دادم ولی جراحم بهم گفت کمربند برات نوشتم دیگه چیزی نگفت.رضا از رشت

  17. حسن

    سلام و درود خدا برشما توصیه های بسیار کاربردی وموثری را ارایه نمودید من حدود سه ماهه عمل کردم الان بعداز پنجاه متر دچار اسپاسم عضلات در لگن و مج با میشوم عملم عمل باز دیسک ۴و۵بوده هرشب گاباپنتین ۳۰۰میخورم وبرای کاهش درد سلوکییب استفاده میکنم کارم اداری است وسعی میکنم بطور متنا وب از صندلی بلند شده و در حد امکان راه بروم آیا درد من طبیعی است و در آینده بهتر خواهم شدیا مشکلی وجود دارد لطفاً اگر امکان دارد پاسخ دهید ممنونم حسن

  18. الهام مرادیان

    سلام وقت بخیر ممنون از توضیحات کاملتون.مادر من پنج روزه عمل دیسک کمر انجام دادن البته چند سال پیش هم پلاتین گذاشتن..الان از مچ پا به پایین قدرت حرکت ندارن .بی اختیاری ادرار هم گرفتن..بنظر شما این مشکلات حل میشن ؟؟؟ایا طبیعیه؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  19. نور

    ازراهنمایی‌ودستورات پزشکی شما بسیار استفاده نمودم عالی بود

  20. بامداد

    با سلام ممنون از مطالب کامل و جامعتون
    من یک هفته است عمل دیسک کمر باز انجام دادم قبلش پای چپم به شدت درد میکرد بعد از عمل دردم کم شده ولی به طور کامل رفع نشده آیا طبیعیه

  21. بهزاد

    سلام من تقریبا ۱۱ سال هست جراحی کمر با پلاتین کردم. الان وقتی بعضی جاها مجبورم به طور خمیده فعالیتی بکنم حتی در حد نیم ساعت . کمر درد میگیرم و پشت ساق پاهام و ماهیچه ها میشه و درد میکنه . میخواستم بدونم راه حلش چیه با ورزش خاصی حل میشه یا پلاتین در بیارم

  22. فواد معزی

    سلام و عرض ادب
    راهنمایی بسیار جامع و کامل بود بنده دو هفته پیش عمل کردم ولی از خیلی از این موارد آگاهی نداشتم بابت اطلاع رسانی دقیق و تخصصی از شما تشکر فراوان دارم

  23. سیف الا احمدی

    سلام باکمال تشکرازراهنمایجامع وخوبتون دکترجان من عمل بازکردم قبل ازعمل قسمت لگن راستم درد میکرد ولی بعد ازعمل طرف چپم درد میکنه وزیزپای چپم کمی حالت سری وبی حسی داره گفتم ببینم طبیعیه بازم ممنون ازراهنمای خوبتون

  24. Mehran

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید چرا بعد از عمل دیسک کمر قرص سوپراکل تجویز می شود

    • dreshraghi

      سلام کلسیم مکمل غذایی است که تمام افراد بالای 30 سال نیاز دارند و در دوره پس از جراحی بدلیل دستکاری استخوان و عضلات برای کمک به ترمیم تجویز میگردد

  25. محسن

    تشکر فراوان

  26. فاطمه

    انشاءالله خدا خیرتان دهد
    به شما میگن دکتر متعهد و دلسوز

  27. محمد سلمان پور

    باسلام خدا قوت واقعا مطالب آموزنده ای آراره ای بودخیلی متشکرم بنده 5روره عمل کردم

  28. چویل منگشت

    واقعا عالی و جامع بود، همه اون چیزایی که بسیار لازمه یه بیمار یا اطرافیان بیمار بدونه و معمولا کمتر دکتری به بیمارش میگه، خدا بهتون قوت بده احسنت برشما 🌺
    زکات علم نشر آنست

  29. شجاع

    شجاع
    سلام و عرض ادب
    راهنمایی بسیار جامع و کامل بود بنده دو هفته پیش عمل کردم ولی از خیلی از این موارد آگاهی نداشتم بابت اطلاع رسانی تخصصی از شما تشکر میکنم🙏

  30. عاطفه

    سلام مطالبتون واقعا مفید بود و همه نکات ریزی هست که آدم بعد عمل بهشون نیاز داره و معمولا دکترا انقد جامع این اطلاعات رو نمیدن به بیمار بعد عمل. من سه ماه هست عمل دیسک کمر انجام دادم و مقاله شما از رو اول بعد عمل جواب بسیاری از سوالهای منو داد.مممنونممم پایدار باشین

  31. جوادزیبایی

    سلام وخداقوت. باتشکر فراوان از این همه اطلاعات مفید.

  32. ایمان

    سلام.وقتتون بخیر.مطالبی که لطف کردید جمع آوری کردید فوق العاده هست.من ۵ ماه هست عمل فیوژن ال ۵ و اس یک رو نزد یکی از متخصصین مغز و اعصاب انجام دادم.این نکاتی که شما جمع آوری کردید رو اصلا بهم نگفت.و اینکه بعد از عمل درد در پا و کمر همانند قبل عمل رو دارم.مراجعه کردم ام آر آی
    رو دیدن پزشکم میگه مشکلی نیست.فیزیو تراپی ورزش و آب درمانی و انواع تزریقات داخل کمر قبل و بعد عمل هم همه رو انجام دادم.دیگه الان مثل قبل از عمل دارم فقط قرص میخورم و معده درد برام مونده

  33. معصومه ناصحی

    سلام دکتر
    متشکرم از اطلاعات بسیار مدد دهنده به بیمار عمل شده پروتز گذاشته خدا یارتان باشد
    من سه ماهه که پنج مهره را پروتز گذاشته ولی پز شک جراح هیچ کدام از این اطلاعات را نداد وبسیار سر در گم بودم
    خدا یارتان باشد دکتر اشراقی عزیز

  34. م

    عالی بود ممنون از راهنماییتون
    خدا خیرتون بده و
    همیشه بتونید بقیه بندگان خدا رو راهنمایی کنید
    ممنون

  35. امیر

    سلام اقای دکتر واقعا ممنون از راهنمایی شما من تازه دیسک کمر جراحی کردم و مطالب شما کمکم کرد

  36. عباس مناجاتی

    بسیار عالی و کامل بود…………سپاس اقای دکتر

  37. رستمی

    توصیحات بسیار عالی بود ، سه ماهه که کمر درد دارم نگران بودم که جراحی انجام بوم یا نه
    سپاس

  38. وجیهه شیرزادی

    سلام بینهایت سپاسگزارم از رهنمودهای جامع و کامل شما
    من ۷۵ سال دارم جابجایی مهره و دیسک و گرفتگی نخاعی دارم پیش هر دکتری رفتم میگن باید جراحی بشم
    خیلی کم میتونم راه برم پام و سیاتیک سمت چپم درد میگیره میخواستم نظر شنا رو بدونم آیا جراحی با لیزر ممکنه درد پامو خوب کنه و عصب سیاتیکمو ول کنه ممنون از پاسخ شما

    • dreshraghi

      با سلام و تشکر از شما برای تعیین اینکه آیا لیزر میتواند کمک کننده باشد یا نه لازم است عکسها دیده شود و معاینه شوید

  39. علی

    خیلی عالی و جامع تشریح و راهنمایی فرمودید . سپاس

  40. علیرضا جز علی بیگی

    سلام اقای دکتر بنده سال ۹۸ دیسک کمر سر خوردگی مهره ۴و۵ انجام دادم ۶تا پیچ کمر هست با دوتا میله نگه دارنده میخاستم بدون بنده راننده هستم میخام برم شرکت که حدود ۱۱ ساعت مداوم کار ایستاده هست میخواستم ببینم برام مشگل ساز میشه و ضرر داره ممنون میشم راهنمایی کنید مرسی

    • dreshraghi

      سلام سه تا از مهره های کمر شما با پلاتین بسته شده است و حرکت نمیکند با فشار آوردن و بخصوص بی حرکت ایستادن یا نشستن طولانی یا خم و راست شدن زیاد به بقیه مهره ها فشار آمده و دچار آسیب میشوند و ممکن است ایجاد درد و لزوم جراحی بعدی شود.

  41. علیرضا عبدالهی

    سلام واقعا اطلاعات خوبی بود استفاده کردم امیدوارم همه جراحان این مطالب رو بعد از عمل مثل یک جزوه در اختیار بیماران قرار بدن ومکلف به اجرای ان رو بکنند حتما حتما یا به صورت سی دی آموزشی در اختیار قرار بیماران قرار بدن اینم یه پیشنها د ممنونم از دکترای خوب ایران زمین من خودم یکماه میشه که عمل دیسک کمر و تنگی کانال نخایی انجام دادم .

  42. مری

    سلام اقای دکتر . واقعا مطالب عالی بود . اجرتون با حضرت حق

  43. روح اله رحمانی

    سلام ،دکتر خیلی مطالب کامل و جامع بود،تکلیفم بعد از عمل معلوم نبود چه باید بکنم ،،من فتق دیسک ۵ داشتم ،بعد از بیمارستان نمیدونستم چکاری باید بکنم چه نباید بکنم،، واقعا دمتون گرم ،خدا سلامتی بهتون بده همیشه عمرتون،،

  44. محسن

    سلام و عرض ادب خدمت جناب درکتر عزیز
    من یکی از مهرهامو عمل کردم و جاش دیسک مصنوعی گذاشتم . مطالب شما برای بعد عمل خیلی کمکم کرد . خیلی ممنون از توضیحاتتون

  45. رویا

    سلام وقت بخیر مقالات زیادی مطالعه کردم اما مقاله شما کامل و جامع بود ممنونم از زحمات شما 💐💐💐

دیدگاه خود را بنویسید